[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 276-283 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر استفاده از«بیمار استاندارد» بر ارتقای مهارت «گرفتن شرح‌حال» دانشجویان دوره مقدمات پزشکی بالینی
مسیح صبوری، فرشاد جعفری* ، علی‌رضا منجمی
مرکز يادگيری مهارت‌های بالينی ، farshadjafari@yahoo.com
چکیده:   (15720 مشاهده)

 

مقدمه: استفاده از «بیمار استاندارد» در امر آموزش مهارت گرفتن شرح‌حال می‌تواند فرصتی برای دانشجویان فراهم کند تا نحوه برخورد اولیه با بیمار را فرا گیرند. بیمار استاندارد فردی است که می‌آموزد تا چگونه نقش یک بیمار را بازی کند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر استفاده از بیمار استاندارد بر ارتقای مهارت گرفتن شرح حال دانشجویان دوره مقدمات پزشکی بالینی (سال سوم پزشکی) می‌باشد.

  روش‌ها: در یک مطالعه نیمه تجربی، 95 نفر از دانشجویان دوره مقدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمسال تحصیلی 87-1386 به دو گروه تقسیم شدند. گروه شاهد جلسه آموزش گرفتن شرح‌حال را به صورت سخنرانی و گروه تجربی این جلسه را با استفاده از بیمار استاندارد گذراندند. در پایان دوره در طی یک آزمون بالینی ساختارمند عینی، مهارت گرفتن شرح حال دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت و میانگین نمرات دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. همچنین نظر دانشجویان در مورد دو روش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته پایا و روا بررسی گردید.

  نتایج: اگر چه در مقایسه دو گروه از نظر مهارت گرفتن شرح‌حال، تفاوت معناداری در هر یک از سوالات چک لیست مشاهده نشد، ولی نمره کل گروه تجربی به طور معناداری (004/0>P) میانگین بالاتری نسبت به گروه شاهد کسب نمود (349/1±03/7 در مقایسه با 473/1±8/5). اکثر دانشجویان (5/86 درصد)، استفاده از بیمار استاندارد را روش بهتری نسبت به سخنرانی می‌دانستند.

 نتیجه‌گیری: بیمار استاندارد موقعیت مناسبی را برای دانشجویان پزشکی تازه وارد فراهم می‌آورد تا بتوانند مهارت‌های گرفتن شرح حال و ارتباط با بیمار را به صورت تجربی فرا گیرند. پیشنهاد می‌گردد از بیمار استاندارد نه تنها در آموزش گرفتن شرح‌حال، بلکه در آموزش معاینه فیزیکی هم استفاده شود

 

واژه‌های کلیدی: بیمار استاندارد، بیمارنما، گرفتن شرح حال، مهارت های ارتباطی
متن کامل [PDF 196 kb]   (2883 دریافت)    
نوع مطالعه: واژه نامه توصیفی | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۸۹/۱۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saboori M, Jafari F, Monajemi A. The Effect of Employing Standardized Patient on History Taking Skills of Medical Students. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 10 (3) :276-283
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1439-fa.html

صبوری مسیح، جعفری فرشاد، منجمی علی‌رضا. تاثیر استفاده از«بیمار استاندارد» بر ارتقای مهارت «گرفتن شرح‌حال» دانشجویان دوره مقدمات پزشکی بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :276-283

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1439-fa.html



دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647