دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 283-276 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saboori M, Jafari F, Monajemi A. The Effect of Employing Standardized Patient on History Taking Skills of Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (3) :276-283
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1439-fa.html
صبوری مسیح، جعفری فرشاد، منجمی علی‌رضا. تاثیر استفاده از«بیمار استاندارد» بر ارتقای مهارت «گرفتن شرح‌حال» دانشجویان دوره مقدمات پزشکی بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :276-283

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1439-fa.html


، farshadjafari@yahoo.com
چکیده:   (19200 مشاهده)

 

مقدمه: استفاده از «بیمار استاندارد» در امر آموزش مهارت گرفتن شرح‌حال می‌تواند فرصتی برای دانشجویان فراهم کند تا نحوه برخورد اولیه با بیمار را فرا گیرند. بیمار استاندارد فردی است که می‌آموزد تا چگونه نقش یک بیمار را بازی کند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر استفاده از بیمار استاندارد بر ارتقای مهارت گرفتن شرح حال دانشجویان دوره مقدمات پزشکی بالینی (سال سوم پزشکی) می‌باشد.

  روش‌ها: در یک مطالعه نیمه تجربی، 95 نفر از دانشجویان دوره مقدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمسال تحصیلی 87-1386 به دو گروه تقسیم شدند. گروه شاهد جلسه آموزش گرفتن شرح‌حال را به صورت سخنرانی و گروه تجربی این جلسه را با استفاده از بیمار استاندارد گذراندند. در پایان دوره در طی یک آزمون بالینی ساختارمند عینی، مهارت گرفتن شرح حال دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت و میانگین نمرات دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. همچنین نظر دانشجویان در مورد دو روش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته پایا و روا بررسی گردید.

  نتایج: اگر چه در مقایسه دو گروه از نظر مهارت گرفتن شرح‌حال، تفاوت معناداری در هر یک از سوالات چک لیست مشاهده نشد، ولی نمره کل گروه تجربی به طور معناداری (004/0>P) میانگین بالاتری نسبت به گروه شاهد کسب نمود (349/1±03/7 در مقایسه با 473/1±8/5). اکثر دانشجویان (5/86 درصد)، استفاده از بیمار استاندارد را روش بهتری نسبت به سخنرانی می‌دانستند.

 نتیجه‌گیری: بیمار استاندارد موقعیت مناسبی را برای دانشجویان پزشکی تازه وارد فراهم می‌آورد تا بتوانند مهارت‌های گرفتن شرح حال و ارتباط با بیمار را به صورت تجربی فرا گیرند. پیشنهاد می‌گردد از بیمار استاندارد نه تنها در آموزش گرفتن شرح‌حال، بلکه در آموزش معاینه فیزیکی هم استفاده شود

 

متن کامل [PDF 196 kb]   (4234 دریافت)    
نوع مطالعه: واژه نامه توصیفی | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/11/19 | پذیرش: 1392/7/12 | انتشار: 1392/7/12 | انتشار الکترونیک: 1392/7/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education