[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 219-228 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی آموزش سبک زندگی سالم به نوجوانان به طور مستقیم، از طریق والدین و مربیان به کمک مدل ارزشیابی CIPP
جواد جواهری* ، زیبا فرج‌زادگان، بهزاد شمس، رویا کلیشادی، غلام‌رضا شریفی‌راد، مینا عسگری، مریم خیرمند
متخصص طب پيشگيری و اجتماعی ، javadJavaheri1969@gmail.com
چکیده:   (17252 مشاهده)
مقدمه: عادت‌های تغذیه‌ای ناسالم به همراه شیوه‌ی زندگی کم‌تحرک در کودکان و نوجوانان، تهدیدی اساسی برای سلامت حال و آینده این گروه سنی بوده که جامعه را مستعد اپیدمی بیماری‌های مزمن طی دو دهه آینده می‌کند. هدف این مطالعه ارزیابی روش‌های مختلف آموزش سبک زندگی سالم به نوجوانان از نظر قابلیت اجرا و کاربردی بودن در محیط مدارس، از دیدگاه ذینفعان و مجریان برنامه، به کمک الگوی CIPP می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه از نوع ارزشیابی میدانی است که به کمک الگوی CIPP انجام شد. شش‌صد نفر از دانش‌آموزان پسر و دختر مدارس راهنمایی خمینی‌شهر اصفهان، به طور تصادفی به سه گروه تحت مداخله آموزش به طور مستقیم به دانش‌آموزان (A)، آموزش به دانش‌آموزان از طریق والدین (B)، آموزش به دانش‌آموزان از طریق مربیان (C)، تخصیص داده شدند. برنامه‌های آموزشی در مورد تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی مناسب به مدت یک ماه و به سه روش مختلف ارائه گردید. ارزیابی اثربخشی به وسیله انجام مصاحبه با ذینفعان برنامه و به کمک فرم‌های نظرسنجی صورت گرفت. اطلاعات مربوط به ارزشیابی برنامه برای گروه‌های تحت مداخله به کمک چک‌لیست محقق‌ساخته برگرفته از چک‌لیست الگوی CIPP (نسخه 2007 )جمع‌آوری گردید. نتایج: بالاترین امتیاز ارزشیابی در مرحله «توافقات قراردادی» و «ا ثربخشی برنامه» از چک‌لیست الگوی CIPP به ترتیب به گروه والدین (B) و گروه دانش‌آموزان (A) تعلق داشت. نتایج نظرسنجی از ذینفعان برنامه (دانش‌آموزان- والدین – مربیان) نشان داد بالاترین امتیاز، مربوط به گروه مداخله دانش‌آموزان(A) است. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر موثرترین و عملی‌ترین روش آموزش سبک زندگی سالم به نوجوانان را «آموزش مستقیم و بدون واسطه به خود آنها» معرفی می‌کند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، سبک زندگی، نوجوانان، ارزشیابی، الگوی CIPP
متن کامل [PDF 217 kb]   (3937 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: ۱۳۸۹/۱۰/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javaheri J, Farajzadegan Z, Shams B, Kelishadi R, Sharifirad G, Asgari M et al . Evaluating Healthy Life Style Education to Adolescents by means of Direct Method, Parents, and Teachers Using CIPP Evaluation Model. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 10 (3) :219-228
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1402-fa.html

جواهری جواد، فرج‌زادگان زیبا، شمس بهزاد، کلیشادی رویا، شریفی‌راد غلام‌رضا، عسگری مینا و همکاران.. ارزشیابی آموزش سبک زندگی سالم به نوجوانان به طور مستقیم، از طریق والدین و مربیان به کمک مدل ارزشیابی CIPP. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :219-228

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1402-fa.html



دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647