Nezamian Pourjahromi Z N, Ghafarian Shirazi H, Ghaedi H, Momeninejad M, Mohamadi Baghmolaee M, Abasi A et al . The Effectiveness of Training Courses on “How to Work with DC Shock Device” for Nurses, Based on Kirkpatrick Model. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (8) :896-902
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1384-fa.html
نظامیان پورجهرمی زهرا، غفاریان شیرازی غفاریان شیرازی حمیدرضا، قائدی حسین، مؤمنینژاد محسن، محمدی باغملایی محمدی باغ ملائی مسعود، عباسی علی و همکاران.. اثربخشی دوره آموزش کار با دستگاه الکتروشوک به پرستاران بر اساس مدل کرک پاتریک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (8) :896-902
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1384-fa.html
، (ghafarian_h@razi.tums.ac.ir
چکیده: (15271 مشاهده)
مقدمه: در دنیای امروز با توجه به گسترش روزافزون علم و تکنولوژی، و به روز شدن عوامل سازمانی، توسعه آگاهی و مهارتهای نیروی انسانی شاغل در سازمانها ضرورت بیشتری یافته است. یک برنامه آموزشی اثربخش است اگر بتواند تغییرات لازم را در شرکتکنندگان ایجاد نماید. هدف این مطالعه ارزشیابی دوره آموزش کار با دستگاه الکتروشوک به پرستاران بر اساس مدل کرک پاتریک است.
روشها: این مطالعه از نوع ارزشیابی برنامه براساس مدل کرک پاتریک است، که در آن اثربخشی دوره آموزش کار با دستگاه الکتروشوک به پرستاران ارزشیابی شده است. 160 نفر از پرستاران با رضایت آگاهانه در طرح شرکت کردند. دوره آموزش بر حسب حیطههای واکنش، یادگیری، رفتار و نتیجه، ارزشیابی گردید و میزان اثربخشی دوره بر مبنای 5 محاسبه شد. دادهها به وسیله پرسشنامههای محقق ساختهای که کارایی و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی بررسی و تأیید شده بود جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمون Student t تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمره مطلوبیت عوامل در سطح واکنش شامل: محتوی 35/0±3/4، مدرس 41/0±8/4، امکانات 27/0±1/4 از 5 بود. میانگین مطلوبیت حیطههای: واکنش 45/0±4/4 ، یادگیری24/0±35/4، رفتار18/0±85/3، و نتایج 18/0±33/4 بود. میانگین مطلوبیت کلی دوره آموزشی 41/0±16/4 برآورد گردید.
نتیجهگیری: دوره آموزشی کار با دستگاه الکتروشوک به پرستاران، عوامل سه گانه واکنش مطلوب داشته و توانسته تغییرات مؤثر در حیطههای چهارگانه ایجاد نموده و اثربخشی مناسب داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1389/10/11 | پذیرش: 1390/10/20 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول