[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 246-254 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مرضیه جوادی* ، محمود کیوان‌آرا، مریم یعقوبی، اکبر حسن زاده، زهرا عبادی
دانشجو ، m_javadi@mng.mui.ac.ir
چکیده:   (15793 مشاهده)
مقدمه: یکی از اساسی‌ترین فرایندهای هرنظام آموزشی، نظام یادگیری و مطالعه است. از عوامل مهم درتعیین رفتارهای یادگیری، آگاهی و درک فراشناختی است. این مطالعه با هدف تعیین رابطه آگاهی فراشناختی دانشجویان از راهبردهای مطالعه با وضعیت تحصیلی آنان انجام شد. روش‌ها: طی یک مطالعه توصیفی همبستگی، از میان همه دانشجویان دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 87-88 تعداد 191 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن MARSI (Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory) در بین آنان توزیع و جمع‌آوری داده شد. وضعیت تحصیلی هر دانشجو اساس نمره معدل کل دانشجو تا زمان انجام تحقیق تعیین شد. داده‌ها از طریق نرم‌افزار spss و با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی فراشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 8/14±62/66 بود. همچنین میانگین نمره آگاهی فراشناختی ارتباط معناداری با نمره وضعیت تحصیلی دانشجویان داشت و گروه دارای معدل تحصیلی17 به بالا به طور معناداری از آگاهی فراشناختی بالاتری برخوردار بودند. نمره آگاهی فراشناختی با متغیرهای سن، جنس و محل سکونت ارتباط معناداری نداشت اما با متغیر مقطع تحصیلی ارتباط داشت، به طوری‌ که دانشجویان مقطع کارشناسی از نمره فراشناختی بیشتری نسبت به دانشجویان مقطع دکتری برخوردار بودند. نتیجه‌گیری: آگاهی و دانش فراشناخت می‌تواند یادگیری و مطالعه فراگیرنده را در دروس مختلف اثربخش وکارآمدتر سازد. با توجه به اینکه دانش و آگاهی فراشناختی هم در محیط خانواده و هم در مراکز آموزشی (در همه سطوح) قابل آموختن و فراگیری هستند نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور باید برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی در این راستا داشته باشد.
متن کامل [PDF 319 kb]   (3066 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۸۹/۱۰/۸ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi M, Keyvanara M, Yaghoobi M, Hassanzadeh A, Ebadi Z. The Relationship between Metacognitive Awareness of Reading Strategies and Students’ Academic Status in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 10 (3) :246-254
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1378-fa.html

جوادی مرضیه، کیوان‌آرا محمود، یعقوبی مریم، حسن زاده اکبر، عبادی زهرا. رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :246-254

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1378-fa.html



دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752