، erman_drala@yahoo.com
چکیده: (15150 مشاهده)
مقدمه: بخش اورژانس در زمینه آموزش پزشکی از اهمیت ویژهای برخوردار است، چراکه در این بخش دانشجو تجربه و مهارت برخورد با وضعیت بحرانی را کسب می نماید. لذا این مطالعه با هدف نظرسنجی از کارورزان در انتهای بخش اورژانس در مورد وضعیت فعلی آموزش ایشان صورت گرفت. روشها: مطالعه از نوع توصیفی، مقطعی بود. نمونه پژوهش 120 نفر کارورز بخش اورژانس بیمارستان آموزشی امام رضا (ع) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودند که به روش تمامشماری و طی سال تحصیلی 87-86 انتخاب گردیدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محققساخته که حاوی 4 بخش بود (چگونگی سپری شدن وقت کارورزان، رضایت از فراگیری اداره بیماران در وضعیتهای خاص و مهارتهای بالینی و کیفیت اورژانس)، جمعآوری گردید و توسط نرمافزار SPSS و با آمارههای توصیفی و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میزان رضایتمندی اغلب دانشجویان از نحوه آموزش مهارتهای بالینی در اداره شرایط خاص اورژانسی متوسط تا زیاد بود (به جز نحوه اداره فوریتهای آلرژیک که رضایتمندی در حد کم گزارش گردید). میزان رضایتمندی کارورزان از نحوه آموزش فرایندهای عملی اغلب در محدوده متوسط تا بسیار زیاد گزارش گردید. میزان موافقت 2/64% شرکتکنندگان در مورد افزایش طول دوره اورژانس در حد زیاد و بسیار زیاد بوده است. متوسط رتبهبندی بخش اورژانس توسط کاورزان در بین سایر بخشهای سپری شده در حدود 2 (نمره یک نشاندهنده بهترین وضعیت، و 10 بدترین وضعیت) بود. بحث: هرچند در مقایسه با مطالعات قبلی در همین مرکز، میزان رضایتمندی دانشجویان از وضعیت آموزشی افزایش یافته بود، ولی وضعیت فعلی نیز با حد ایدهآل فاصله دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1389/10/1 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/7/23 | انتشار الکترونیک: 1389/7/23