[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 8 - ( 12-1390 ) ::
جلد 11 شماره 8 صفحات 951-959 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش بر الگوی اسنادی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
شهین طاقی، سید ابوالفضل وقار سیدین، سید محمد علی طباطبایی، محجوبه گلدانی مقدم
، shahintaghi@ymail.com
چکیده:   (9322 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تأثیر الگوی اسنادی بر رفتار و احساسات افراد لازم است مربیان پرستاری الگوهای اسنادی که دانشجویان را نسبت به فعالیت‌های یادگیری غیر مسؤول می‌سازد، تغییر دهند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش اسناد بر الگوی اسنادی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند در سال تحصیلی 89-88 انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 187 دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند به طور تصادفی در دو گروه تجربی (94 نفر) و شاهد (93 نفر) قرار گرفتند. ابتدا، الگوی اسنادی دانشجویان توسط پرسشنامه اسناد کنترل جولیان راتر بررسی گردید. برنامه آموزش اسناد در گروه تجربی اجرا و در پایان مطالعه، مجدداً الگوی اسنادی دانشجویان بررسی گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی زوجی، تی مستقل و مک‌نمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: میانگین نمره اسناد در ابتدای مطالعه در هر دو گروه نشان‌دهنده الگوی اسنادی بیرونی بود. در پایان مداخله، میانگین نمره اسناد گروه تجربی در سطح معناداری کاهش یافته (از 89/1±88/9 به 93/1±76/8 رسید) که نشان‌دهنده کسب الگوی اسنادی درونی بود. تغییر میانگین نمره اسناد دانشجویان گروه شاهد از لحاظ آماری معنادار نبود. مقایسه تغییرات میانگین نمره اسناد دانشجویان قبل و بعد از مداخله در دو گروه نشان‌دهنده تفاوت معنادار بود. به عبارتی گروه تجربی به طور معناداری الگوی اسناد درونی بیشتری از گروه شاهد کسب کرده بودند. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد برنامه‌های آموزش اسناد در ابتدای ورود دانشجویان به دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: الگوی اسنادی، آموزش، دانشجویان پرستاری، یادگیری خودراهبر
متن کامل [PDF 350 kb]   (1257 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۸۹/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۰/۹/۹
پرسشنامه مطالعه1 [DOC 29 KB]  (581 دریافت)
پرسشنامه مطالعه2 [DOC 28 KB]  (553 دریافت)
پرسشنامه مطالعه3 [DOC 30 KB]  (564 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taghi S, vagharseyyedin S A, Tabatabaiee S M A, goldanimoghaddam M. The Effect of Training on Attributional Patterns among Nursing Students of Islamic Azad University-Birjand Branch . Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11 (8) :951-959
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1349-fa.html

طاقی شهین، وقار سیدین سید ابوالفضل، طباطبایی سید محمد علی، گلدانی مقدم محجوبه. تاثیر آموزش بر الگوی اسنادی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (8) :951-959

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1349-fa.html



دوره 11، شماره 8 - ( 12-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991