دوره 11، شماره 8 - ( 12-1390 )                   جلد 11 شماره 8 صفحات 1023-1010 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

valizadeh L, ghiasvandian S, Abedi H A, zamanzadeh V. Challenges and Solutions of MSc Education in Nursing: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (8) :1010-1023
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1344-fa.html
ولی زاده لیلا، غیاثوندیان شهرزاد، عابدی حیدرعلی، زمان زاده وحید. چالش‌ها و راه‌حل‌های آموزش کارشناسی ارشد پرستاری: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (8) :1010-1023

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1344-fa.html


، valizadehl@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (14510 مشاهده)
مقدمه: تغییر و متناسب‌سازی سیستم ارائه خدمات پرستاری در قرن بیست و یکم، بستگی به موفقیت حرفه پرستاری در طراحی مدل‌های برنامه آموزشی پرستاری دارد. مطالعه حاضر با هدف «شناسایی و تبیین چالش‌های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) در پرستاری و ارائه راه‌حل‌های مربوطه» انجام شده است. روش‌ها: این مطالعه با رویکرد کیفی و در دو مرحله در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. در مرحله اول از تکنیک بحث گروهی متمرکز به منظور شناسایی چالش‌های موجود و در مرحله دوم، از تکنیک دلفی برای تأیید وجود این مسائل و ارائه راه‌حل‌های مرتبط استفاده گردید. مرحله اول با شرکت 16 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و مرحله دوم با همکاری 30 نفر از مدیران پرستاری مراکز آموزشی و درمانی، اعضای هیأت‌علمی و اجرایی دانشکده پرستاری، و هشت دانشجوی ارشد و دکترای پرستاری به عنوان افراد پانل اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بحث گروهی متمرکز با رویکرد تحلیل محتوا عرفی یا مرسوم انجام گرفت. در بخش تکنیک دلفی، بر اساس توافق حاصل شده پس از دور سوم راه‌حل‌های نهایی مشخص گردید. نتایج: طی این مطالعه، چالش‌های«1- فرهنگی و هویت حرفه‌ای، 2- محیط کار و 3- عدم تعادل بین آموزش، پژوهش و بالین» در تحصیلات تکمیلی پرستاری (مقطع کارشناسی ارشد) شناسایی شد و مهم‌ترین راه‌حل پیشنهادی برای چالش‌های یک تا سه به ترتیب «اتخاذ استراتژی‌ها برای بهبود تصویر پرستاری»، «ایجاد و احراز پست‌های ویژه فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد در بالین و تعریف شرح وظایف اختصاصی آنها» و «تخصصی کردن آموزش پرستاری در سطح کارشناسی ارشد و بالاتر و ایجاد گرایش‌های جدید مثل گرایش ارشد ویژه و ارشد قلب» بودند. نتیجه‌گیری: چالش‌های شناسایی شده با بحث گروهی در طی تکنیک دلفی تأیید شد. راه‌حل‌های ارائه شده در مطالعه حاضر، نیز توسط مرور بر متون حمایت گردید. اطلاعات حاصل از مطالعه، می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای بررسی‌های بیشتر در خصوص کاربرد راه‌حل‌های پیشنهاد شده استفاده گردد.
متن کامل [PDF 329 kb]   (2562 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1389/9/27 | پذیرش: 1390/12/8 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education