دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 424-418 | برگشت به فهرست نسخه ها

PMCID: 26329028

XML English Abstract Print


، kimyais@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (16634 مشاهده)
مقدمه: آموزش گروه همتایان می‌تواند یک وسیله کمکی مفید در آموزش مهارت‌های بالینی باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش گروه همتایان بر یادگیری مهارت عملی دانشجویان دندانپزشکی در پره کلینیک ترمیمی بود. روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی که طی سال 89-1388 انجام شد، همه 34 دانشجوی دندانپزشکی ورودی 1386 دانشکده دندانپزشکی تبریز که واحد ترمیمی عملی 1 به آنها ارائه شده بود و شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. در گروه مداخله در کنار روش معمول ارائه این واحد، از روش آموزش گروه همتایان استفاده گردید و در گروه شاهد واحد ترمیمی عملی 1 به روش معمول برگزار شد. در پایان ترم نمرات واحد ترمیمی عملی 1 دو گروه با هم مقایسه شد. بدین منظور از نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری من ویتنی یو با سطح معناداری 05/0>P استفاده گردید. نتایج: میانگین نمره واحد ترمیمی عملی 1 در گروه مداخله 69/1±73/15 و در گروه شاهد 67/2±69/14 بود. اما تفاوت آماری معناداری بین تفاوت میانگین رتبه‌ای نمرات دو گروه وجود نداشت (28/0=, P5/113U=). نتیجه‌گیری: مهارت‌عملی دانشجویانی که از روش آموزش گروه همتایان استفاده کرده بودند مشابه دانشجویان گروه شاهد بود. پیشنهاد می‌شود در آموزش دوره پره کلینیک دندانپزشکی ترمیمی، روش آموزش گروه همتایان به عنوان روش آموزشی مکمل (و نه یک روش مستقل) مدنظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 230 kb]   (3423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1389/9/4 | پذیرش: 1390/5/17 | انتشار: 1390/8/24 | انتشار الکترونیک: 1390/8/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.