[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( 9-1390 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 485-495 برگشت به فهرست نسخه ها
روایی سازه و پایایی ابزارهای ارزشیابی امتحان پایان دوره تحصیلی دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد
ناهید جهانی شوراب* ، ناهید گلمکانی، سید رضا مظلوم، کبری میرزاخانی، صدیقه اظهری، افسانه نوائیان
مربی هئيت علمی ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، jahanishn@mums.ac.ir
چکیده:   (16162 مشاهده)
مقدمه: عملکرد نامطلوب مراقبین زایمانی یکی از علل مهم مرگ مادران است. فقدان یک ابزار عینی، امکان ارزیابی سیستماتیک و معتبر را در امتحانات بالینی پایان دوره مامایی کاهش می‌دهد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی ابزارهای سنجش و ارزیابی در امتحان جامع پایان دوره تحصیلی دانشجویان مامایی انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه همبستگی مهارت‌های دانشجویان مامایی در 4 حیطه امتحانی (زایشگاه، درمانگاه زنان، مراقبت‌های دوران بارداری، و بهداشت مادر و کودک) مطابق ابزارهای ارزشیابی امتحان جامع پایان دوره موجود در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در تیرماه 89 بررسی شد. 31 دانشجو (22 نفر دانشجوی ترم 8، و 9 نفر دانشجوی ترم 6 مامایی) در طی 5 روز متوالی توسط دو ممتحن ارزیابی گردیدند. روایی محتوی با استفاده از نظرات کارشناسان تعیین شد. جهت بررسی روایی سازه از مقایسه میانگین نمرات کسب شده در هر حیطه امتحانی و میانگین نمره کل دانشجویان در ترم‌های بالا و پایین (ترم‌های 8 و6) محاسبه شد. برای اندازه گیری شاخص روایی از فرمول لاوشه استفاده شد. همچنین برای بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج: وجود تفاوت معنادار آماری بین میانگین نمره کل دانشجویان ترم 8 با دانشجویان ترم6 در امتحان جامع پایان دوره تحصیلی به میزان 26 درصد، وجود روایی سازه در فرم‌های ارزشیابی دانشجویان مامایی را بر طبق تعریف کالج سلطنتی زنان و مامایی در این آزمون اثبات می‌کند (01/0p=). ضرایب آلفای کرونباخ متوسط تا بالا (51/0-83/0) در هر حیطه امتحانی بیانگر وجود همسانی درونی در ابزارهای ارزشیابی موجود است. روایی محتوی نیز با شاخص روایی بالا (8/0) محاسبه شد. کمترین و بیشترین پایایی ارزیابان به ترتیب 82/0 و 5/73 درصد با تعریف معیارهای ارزش هر نمره مطابق تعاریف دانشگاه سین سیناتی تعیین شد. نتیجه‌گیری: ابزارهای ارزشیابی امتحان جامع پایان دوره کارشناسی مامایی در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد به عنوان فرم‌های معتبر و پایا برای ارزیابی دانشجویان در زمان دانش‌آموختگی توصیه می‌شوند.
واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، ابزار ارزشیابی، ارزشیابی، دانش‌آموختگان، مهارت‌های بالینی
متن کامل [PDF 296 kb]   (1546 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: ۱۳۸۹/۸/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۸
پرسشنامه مطالعه1 [DOC 105 KB]  (594 دریافت)
پرسشنامه مطالعه2 [DOC 149 KB]  (704 دریافت)
پرسشنامه مطالعه3 [DOC 125 KB]  (595 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahani Shoorab N, Golmakani N, Mazluom S R, Mirzakhani K, Azhari S, Navaiyan A. Construct Validity and Reliablity of Evaluation Tools for Midwifery Students at the Final Examination in Mashhad School of Nursing and Midwifery. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11 (5) :485-495
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1314-fa.html

جهانی شوراب ناهید، گلمکانی ناهید، مظلوم سید رضا، میرزاخانی کبری، اظهری صدیقه، نوائیان افسانه. روایی سازه و پایایی ابزارهای ارزشیابی امتحان پایان دوره تحصیلی دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (5) :485-495

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1314-fa.html



دوره 11، شماره 5 - ( 9-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647