[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 211-218 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر تدریس به روش سخنرانی و بحث گروهی بر مهارت‌های ارتباط با بیماردر دانشجویان پرستاری
نیره باغچقی* ، حمیدرضا کوهستانی، کورش رضایی
مربي ، baghcheghinayereh@yahoo.com
چکیده:   (13716 مشاهده)
مقدمه: تدریس به شیوه بحث گروهی یکی از روش های آموزشی دانشجو محور است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر تدریس به روش سخنرانی و بحث گروهی بر مهارت های ارتباط با بیمار دانشجویان پرستاری در سال 1387 انجام شده است. روش ها: یک مطالعه نیمه تجربی که با شرکت 57 نفر از دانشجویان پرستاری ترم اول( 29 نفر) و سوم(28 نفر) دانشکده پرستاری و مامایی اراک در سال 87، انجام شد. هر یک از کلاس ها به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند و در هر کدام از کلاس ها 2 واحد از دروس داخلی جراحی مربوطه با دو شیوه سخنرانی(گروه شاهد) و بحث گروهی(گروه تجربی) تدریس شد. مهارت ارتباط با بیمار دانشجویان هر دو گروه قبل از شروع تدریس و یک بار دیگر پس از اتمام تدریس با استفاده از یک پرسشنامه 35 عبارتی با مقیاس 5 درجه-ای لیکرت سنجیده شد و با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج: میانگین نمره مهارت ارتباط با بیمار قبل و بعد از تدریس در گروه سخنرانی( به ترتیب برابر با 1/85 و 56/85) اختلاف معنا داری نداشت؛ اما میانگین نمره مهارت قبل و بعد از تدریس در گروه بحث گروهی(به ترتیب با 7/84 و 33/91) به طور معنا داری افزایش یافته بود (05/0p<). همچنین نمره مهارت های ارتباطی دو گروه قبل از تدریس با هم تفاوتی نداشتد، ولی نمره مهارت های ارتباطی دانشجویان در گروه تجربی بعد از تدریس بالاتر از گروه شاهد بود. بحث: در کل نتایج این تحقیق نشان داد که روش بحث گروهی در تدریس کمک می کند تا مهارت های ارتباطی دانشجویان پرستاری(حیطه های مهارت های تعاملی و پیگیری در مورد مشکل) در محیط بالین بهتر گردد. پیشنهاد می شود تا با استفاده از روش های فعال آموزشی و افزایش مشارکت دانشجویان در بحث و مناظره، فرصتی برای افزایش مهارت های ارتباطی آنان فراهم شود.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های ارتباطی، بیمار، دانشجوی پرستاری، بحث گروهی، روش تدریس، سخنرانی
متن کامل [PDF 242 kb]   (3372 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۸۹/۸/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghcheghi N, Kouhestani H, Rezaei K. Comparison of the Effect of Teaching through Lecture and Group Discussion on Nursing Students' Communication Skills with Patients. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 10 (3) :211-218
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1307-fa.html

باغچقی نیره، کوهستانی حمیدرضا، رضایی کورش. مقایسه تأثیر تدریس به روش سخنرانی و بحث گروهی بر مهارت‌های ارتباط با بیماردر دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :211-218

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1307-fa.html



دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731