دوره 12، شماره 6 - ( 6-1391 )                   جلد 12 شماره 6 صفحات 457-448 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، mahdieh_momayyezi@yahoo.com
چکیده:   (10995 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهارت‌های مورد نیاز مدیران آموزشی و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها، فن رفتار با افراد یا «مهارت ارتباطی» است. این مطالعه به منظور بررسی مهارت‌های ارتباطی مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، انجام شده است. روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی است که بر روی کلیه مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (44 نفر) در سال 1389 انجام گرفته است. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه بارتون استفاده شد. پس از نمره‌گذاری پرسشنامه‌ها، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون‌های استنباطی T-Test و ANOVA استفاده گردید. نتایج: میانگین کل نمره مهارت‌های ارتباطی مدیران 66/4±15/58 و به تفکیک مهارت ها، مهارت بازخورد دارای میانگین 9/2±14/21، مهارت شنود 3/3±25/16 و مهارت کلامی 5/2±77/20 بود. میانگین مهارت‌های ارتباطی مدیران در دانشکده‌های مختلف به تفکیک حیطه‌های مختلف متفاوت بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه مدیران از سطح مهارت‌های ارتباطی متوسطی برخوردار بودند. بنابراین توجه جدی تر مسئولین در برگزاری دوره های آموزشی جهت ارتقاء این مهارت ها ضروری به نظر می رسد.
متن کامل [PDF 265 kb]   (5740 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مهارتهاي ارتباطي
دریافت: 1389/8/23 | پذیرش: 1390/8/9 | انتشار: 1391/6/25 | انتشار الکترونیک: 1391/6/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.