دوره 12، شماره 1 - ( 1-1391 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 66-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، yahoo.com@mahdieh_momayyezi
چکیده:   (9777 مشاهده)
مقدمه: نیروی انسانی نخبه از عمده عوامل مهم رشد و توسعه هر کشوری است و طراحی برنامه‌های آموزشی باید مطابق با نیازهای این گروه باشد. مصاحبه با دانشجویان، بصیرتی را در خصوص چالش‌های محیط آموزشی فراهم می‌کند. پژوهش حاضر مشکلات آموزشی دانشگاه را از دیدگاه دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی یزد بررسی می‌کند. روش‌ها: این مطالعه کیفی از نوع بحث گروهی است و بر روی دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد و از کلیه دانشجویان استعداد درخشان دعوت به عمل آمد که از این میان 55 نفر در 3 جلسه بحث گروهی شرکت و مشکلات خود را بیان نمودند. در پایان هر جلسه، اطلاعات دسته‌بندی و منظم گردید و یافته‌های تحقیق بر حسب تکرار مرتب و جدول‌بندی شد. نتایج: بیشترین مشکلات، مربوط به حیطه‌های اهداف آموزشی، برنامه‌ریزی و مدیریت آموزشی است. از نظر دانشجویان غیرضروری بودن برخی سرفصل‌ها، کم رنگ بودن نقش پژوهش، غیر واقعی بودن ارزشیابی اساتید و هماهنگ نبودن گروه‌های آموزشی بیشترین اهمیت را دارند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که جز معدودی از مشکلات که باید در سطح کشوری حل شود مانند تغییر سرفصل‌ها، بسیاری از مشکلات که به ظاهر کم اهمیت ولی در واقع در اثر بخشی نتایج آموزشی مؤثرند، با استفاده از اقدامات بسیار ارزان و با همکاری مدیران، اساتید و دانشجویان دانشگاه قابل حل هستند.
متن کامل [PDF 267 kb]   (2894 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1389/8/23 | پذیرش: 1390/10/18 | انتشار: 1391/1/27 | انتشار الکترونیک: 1391/1/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.