:: دوره 10، شماره 2 - ( 4-1389 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 186-195 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر ارزشیابی دانشجو از استاد: مقایسه دیدگاه اساتید با دانشجویان
منصوره علی‌اصغرپور، زهرا منجمد، ناصر بحرانی
، aliasgha@sina.tums.ac.ir
چکیده:   (14286 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی استاد به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌شود اما غالب‌ترین روش در کشور ما، ارزشیابی استاد توسط دانشجو است که بسیار مورد بحث است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد عوامل مؤثر بر ارزشیابی دانشجو از استاد انجام شد. روش‌ها: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی در نیمه دوم سال 87-86 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد و 95 نفر از اساتید و 379 نفر دانشجویان روزانه این دانشکده به صورت نمونه‌گیری آسان مقطعی از زمان، مورد مطالعه قرار گرفتند. نظرات آنان توسط دو پرسشنامه پنج قسمتی مجزا جمع‌آوری شد. پرسشنامه‌ها به صورت جمع‌ایفا برای دانشجویان و خودایفا برای اساتید توزیع و گردآوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی، و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: اختلاف معنی‌داری بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد میانگین نمرات عوامل تأثیرگذار مرتبط با خصوصیات فردی- شخصیتی استاد، فعالیت‌های آموزشی مدرس، برخی شرایط آموزشی، عوامل مرتبط با دانشجو وجود نداشت ولی میانگین نمرات اساتید و دانشجویان در مورد عوامل تأثیرگذار مرتبط با واحد کارآموزی بر ارزشیابی استاد اختلاف آماری معنی‌داری داشت. فاکتورهای غیر مرتبط با کیفیت آموزش استاد از قبیل آسان‌گیری استاد، آسان بودن سؤالات امتحانی، میزان علاقه به رشته تحصیلی، میزان علاقه به استاد را در ارزشیابی استاد بسیار مهم دانستند. نتیجه‌گیری: از نظر اساتید و دانشجویان عوامل متعددی در ارزشیابی استاد حائز اهمیت است که بجز عامل مرتبط با کارآموزی، در سایر موارد، بین دو گروه توافق نظر وجود دارد. بنابراین، ارزشیابی به کمک دانشجویان می‌تواند شاخص گرانبهایی برای ارزشیابی عملکرد استاد باشد. لازم است به عوامل غیر مرتبط به کیفیت آموزش استاد در ارزشیابی استاد توسط دانشجو توجه ویژه شود.
واژه‌های کلیدی: دیدگاه، اساتید، دانشجویان، عوامل مؤثر، ارزشیابی
متن کامل [PDF 202 kb]   (3990 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: 1389/6/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/4/24


XML   English Abstract   Print



دوره 10، شماره 2 - ( 4-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها