دوره 5، شماره 2 - ( پاییز 1384 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 31-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

PMCID: 26928969

XML English Abstract Print


چکیده:   (26198 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات موجود در فرآیند ارزشیابی، بویژه در کارآموزی مدیریت پرستاری، فقدان ابزاری با معیارهای عینی برای ارزشیابی است. با توجه به تأثیر ارزشیابی مناسب بر کسب اطمینان از مهارت‌های مدیریتی دانشجویان، این مطالعه با هدف تهیه و تعیین روایی و پایایی ابزار طراحی شده ارزشیابی برای اندازه‌گیری مهارت‌های مدیریتی دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری انجام شد. روش‌ها: ابتدا با بررسی متون و تشکیل میزگردهایی از متخصصین پرستاری اهداف کارآموزی مدیریت پرستاری تعیین و با روش دلفی 56 معیار مهم ارزشیابی مشخص و با تکنیک بارس (Bars) حیطه‌ها و معیارهای ارزشیابی طراحی گردید و سپس با تشکیل پانل‌های تخصصی در مدیریت پرستاری روایی محتوا و صوری بررسی گردید. به منظور کسب پایایی ابزار در یک مطالعه توصیفی، تعداد 30 نفر از دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری یکی از دانشکده‌های پرستاری شهر تهران با این ابزار مورد ارزشیابی قرار گرفته و پایایی به روش‌های آزمون دوپاره و پایایی بین ارزیابی‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS با آزمون‌های همبستگی پیرسون و تعیین پایایی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: ابزار دو گانه‌ای برای مربیان پرستاری و سرپرستاران تهیه گردید. روایی صوری و محتوای ابزار از طریق تأیید گروه متخصصین کسب گردید. پایایی ابزار طراحی شده از روش‌های پایایی درونی و پایایی ارزیابی‌کنندگان با 8/0r> تأیید شد. نتیجه‌گیری: ابزار طراحی شده با قابلیت اعتبار و اعتماد خوب و مناسب برای بکارگیری در محیط‌های بالینی برای ارزشیابی عملکرد مدیریت دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری می‌باشد. به کارگیری آن می‌تواند اثربخشی فعالیت‌های آموزش بالینی مربیان مدیریت پرستاری و دانشجویان را بهبود بخشد
متن کامل [PDF 204 kb]   (6681 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.