[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( 10-1388 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 225-230 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دو روش آموزش مهارت‌های تهویه، لارنگوسکوپی و لوله‌گذاری داخل نای در دانشجویان هوشبری
طاهره خزاعی ، غلام‌رضا مخملباف، غلام‌رضا شریف‌زاده
، azar.khazaie@yahoo.com
چکیده:   (13154 مشاهده)
مقدمه: آموزش بعضی از مهارت‌های بالینی به دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی برای اولین بار بر روی بیمار، خالی از خطر نیست، بنابراین، بسیاری از مهارت‌ها بر روی مانکن تمرین می‌شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش عملی در مرکز مهارت‌های بالینی طراحی گردید. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی روی 60 نفر از دانشجویان ورودی سال‌های 83-82 انجام شد. گروه تجربی قبل از ورود به عرصه بالین، مهارت‌های تهویه، لارنگوسکوپی و لوله‌گذاری را در مرکز مهارت‌های بالینی به صورت مدون آموزش دیدند، ولی برای گروه کنترل این برنامه اجرا نشد. عملکرد دانشجویان هر دو گروه در ترم آخر با چک‌لیست مشاهده مستقیم مورد ارزیابی قرار گرفت و با آزمون‌های توصیفی، مجذور کای و فیشر در دو گروه مقایسه شد. میانگین نمره مهارت‌های مورد نظر با آزمون t انجام گردید. نتایج: میزان صحت انجام مهارت‌های تهویه، لارنگوسکوپی و لوله‌گذاری در دو گروه تجربی و شاهد با آزمون فیشر معنی‌دار بود و مقایسه میانگین مهارت گرفتن لوله تراشه و جاگذاری در نای و چگونگی فیکس کردن و اطمینان از قرارگیری لوله تراشه در دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی‌داری نشان داد. نتیجه‌گیری: آموزش و تمرین عملی مهارت‌های مهم روی مانکن قبل از انجام روی بیمار می‌تواند با ارتقای میزان مهارتهای دانشجویان خسارت‌های احتمالی ناشی از ضعف در عملکرد را کاهش دهد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، لارنگوسکوپی، لوله‌گذاری تراشه، تهویه، دانشجوی هوشبری
متن کامل [PDF 242 kb]   (2834 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۸۸/۱۰/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaei T, Makhmalbaf G, Sharifzadeh G. Comparing Two Methods of Teaching Ventilation Skills, Laryngoscopy and Tracheal Intubation, in Anesthesiology Students. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 9 (3) :225-230
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1054-fa.html

خزاعی طاهره، مخملباف غلام‌رضا، شریف‌زاده غلام‌رضا. مقایسه دو روش آموزش مهارت‌های تهویه، لارنگوسکوپی و لوله‌گذاری داخل نای در دانشجویان هوشبری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (3) :225-230

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1054-fa.html



دوره 9، شماره 3 - ( 10-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858