، Parchebafieh_s@yahoo.com
چکیده: (16431 مشاهده)
مقدمه: در راستای حل مشکلات آموزش بالینی، از جمله تبحر پایین دانشآموختگان در زمینه کسب مهارتها و توانمندیهای لازم در پایان دوره آموزش پرستاری و ضرورت استفاده از روشهای نوین آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزش بالینی، این مطالعه به بررسی تأثیر مدل همکار آموزش بالینی بر یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری در مقایسه با روش متداول پرداخته است. روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود. در طول یک ترم تحصیلی با روش سرشماری، دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری تبریز با واحد کارآموزی داخلی جراحی 3 (60 نفر) بطور تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول با روش همکار آموزش بالینی و گروه دوم با روش متداول آموزش دیدند. پس از دو هفته یادگیری حیطه شناختی و مهارتی به وسیله پرسشنامه و چکلیست ارزیابی گردیدند. از آزمونهای آماری t مستقل، t زوج و آزمون فیشر و مجذور کای و همچنین از نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج: هر دو روش در ارتقای یادگیری حیطه دانش دانشجویان مؤثر بود. اما اختلاف میانگین مهارت دانشجویان در دو گروه از لحاظ آماری معنیدار نبود. این در حالیست که در میزان یادگیری شناختی تفاوت آماری معنیداری مشاهده شد. نتیجهگیری: تأثیر این دو مدل بر یادگیری حیطه مهارت بالینی دانشجویان یکسان، اما یادگیری حیطه شناختی در گروه روش متداول بیش از گروه مدل همکار بالینی است. به نظر میرسد استفاده از روش متداول مؤثرتر باشد. با توجه به تفاوت نتایج پژوهش حاضر با سایر مطالعات، انجام این پژوهش در حجم نمونه و بخشهای بیشتر توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1388/10/12 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/10/25 | انتشار الکترونیک: 1388/10/25