دوره 1، شماره 1 - ( بهار 1379 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 41-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shams B, Farshidfard M, Hassan Zadeh A. Effect Of Counseling On The Achievement Of University Students With Dropout. Iranian Journal of Medical Education 2000; 1 (1) :36-41
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-578-fa.html
شمس بهزاد، فرشیدفرد مصطفی، حسن زاده اکبر. تأثیر مشاوه بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای افت تحصیلی ارزیابی مرحله مداخله ازطریق مشاوره تحصیلی و روانشناختی دانشجویان با افت تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1379; 1 (1) :36-41

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-578-fa.html


چکیده:   (34829 مشاهده)
مقدمه. دوران تحصیل دانشگاهی برای بسیاری از دانشجویان، به ویژه دانشجویان پزشکی، ممکن است همراه با خطرات و آسیبهای جدّی باشد. افسردگی، اضطراب، استرسهای شدید، تغییر در سبک زندگی، مشکلات شغلی، احساس بدرفتاری از سوی دست‌اندرکاران آموزشی و اجرایی در دانشگاه و ...، ازجمله عواملی هستند که می‌توانند در بروز آسیبهای روانشناختی و به تبع آن افت عملکرد تحصیلی دانشجویان مؤثر باشند. ضرورت دارد که پس از شناخت این عوامل، ازطریق مشاوره، درجهت کاهش اثر منفی آنها اقدام شود. روشها. از بین کلّیه دانشجویان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره در طول یکسال که تمامی آنها از خدمات تخصصی این مرکز برخوردار شدند، 152 نفر به عنوان نمونه گزینش گردیدند. نمونه‌گیری براساس دو ملاک عمده، یعنی مراجعه بیش از یک بار به مرکز مشاوره و اینکه عمده‌ترین مشکل مراجعه‌کننده، مشکلات تحصیلی بوده باشد، انجام گرفت. پس از اختصاص صدها ساعت مشاوره تحصیلی و روانشناختی، عملکرد تحصیلی گروه نمونه ازطریق مقایسه معدل ترمهای قبل از مشاوره و بعد از مشاوره آنها، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها. یافته‌های این پژوهش نشاندهنده آن بود که انجام مشاوره‌های تحصیلی و مراقبتهای روانشناختی به طور کلی مؤثر و مثبت بوده است، این تأثیر برای دانشجویانی که عملکرد تحصیلی ضعیف‌تری داشتند و پیشینه تحصیلی آنان (معدل دیپلم) بهتر و از سهمیه مراکز استانها وارد دانشگاه شده بودند، بیشتر بود؛ همچنین مجردها بهتر از متأهلین و کسانی که بیش از سه جلسه مشاوره داشتند، بهتر از افراد دیگر از مداخلات مشاوره‌ای تأثیر پذیرفته‌اند. بحث. ضرورت پرداختن به ضایعه افت تحصیلی در دانشگاه و شناخت عوامل آن، پیشگیری از آن و درنهایت مداخله برای رفع این پدیده، ایجاب می‌کند که دانشگاه‌ها چارچوب خاصی مشابه با آنچه که پژوهشگران این مقاله در پیش گرفتند، برای حل این مشکل و ارتقای کیفیت آموزش و سطح کارآمدی در دانشگاه، طراحی و اجرا نمایند. یافته‌های این پژوهش بر تأثیر حتمی مداخلات و حمایتهای کارشناسانه از دانشجویان در رویارویی با مشکلات محیطی، عاطفی و تحصیلی را بیش از پیش تأکید می‌کند.
متن کامل [PDF 182 kb]   (5591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/3/9 | پذیرش: 1379/3/26 | انتشار: 1379/3/26 | انتشار الکترونیک: 1379/3/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education