دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1358-1350 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Peyman H, Sadeghifar J, Alizadeh M, Yaghoubi M, Mohammad Hassan Nahal M, Yamani N et al . Learning Styles of First Year Nursing and Midwifery Students in Ilam University of Medical Sciences . Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1350-1358
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2078-fa.html
پیمان هادی، صادقی فر جمیل، علیزاده مریم، یعقوبی منیره، محمدحسن نهال منیره، یمانی نیکو و همکاران.. سبک‌های یادگیری دانشجویان سال اول دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1350-1358

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2078-fa.html


، jamil.sadeghifar@gmail.com
چکیده:   (11653 مشاهده)
مقدمه: سبک‌های یادگیری فراگیران به فراخور سلیقه‌ها، آمادگی‌های روحی و روانی و نیز شرایط جسمانی آنها در حیطه حواس پنجگانه بسیار متفاوت است. شناسایی و هدایت سبک‌های یادگیری مناسب نقش مهمی را در انتخاب روش‌های یاددهی و انتقال مفاهیم و دانش به فراگیران و نهایتاً اعتلای سطح آموزش ایفا می‌کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین سبک‌های یادگیری دانشجویان سال اول دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایلام صورت گرفته است. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی 50 نفر از دانشجویان سال اول دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1388 مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد سبک‌های یادگیری دیداری-شنیداری-خواندن نوشتنی- عملکردی (VARK) استفاده شد. داده‌های گردآوری شده بر اساس راهنمای پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در مجموع56 درصد نمونه‌های مورد بررسی (28n=) دختر بودند. از مجموع 50 دانشجوی مورد مطالعه 22 دانشجو (44 درصد) فقط یک سبک یادگیری(تک سبکی) و 28 نمونه(56 درصد) استفاده از چند سبک یادگیری (چند سبکی) را ترجیح می‌دادند. از بین دانشجویانی که فقط یک سبک را ترجیح می‌دادند سبک خواندن-نوشتن مورد ترجیح دانشجویان بود و از بین دانشجویانی که بیش از یک سبک را ترجیح می‌دادند استفاده از هر چهار سبک یادگیری (VARK) بیشترین درصد را به خود اختصاص داده بود. نتیجه‌گیری: سبک‌های غالب دانشجویان مورد مطالعه به ترتیب خواندن-نوشتن، شنیداری، عملکردی و دیداری بود. تعیین سبک‌های غالب یادگیری دانشجویان در بدو ورود آنان به دانشگاه کمک شایانی را به آموزش دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و اساتید راهنمای دانشجویان می‌نماید تا با انتخاب روش‌های مناسب تدریس به پیشبرد اهداف آموزشی کمک کنند.
متن کامل [PDF 1455 kb]   (2844 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1391/1/17 | پذیرش: 1391/1/21 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education