دانشجوی دکتری، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، somaye.mohtadi@gmail.com
چکیده: (2309 مشاهده)
مقدمه: عاملان آموزشی، شخصیتهای روی صفحه نمایش هستند که میتوانند با ایفای نقشهای مختلف بر یادگیری یادگیرنده تأثیر گذارند و به همین دلیل به یکی از مباحث مطرح در رشته فناوری آموزشی تبدیل شده و در آموزش علوم مختلف از جمله پزشکی قابل استفاده هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقشهای مختلفی که عاملان آموزشی بر عهده میگیرند و تأثیرشان بر نتایج یادگیری و رفتارهای یادگیرنده انجام شد.
روشها: این مطالعه مروری روایتی Narrative Review)) با شناسایی دقیق، منظم و برنامهریزی شده پژوهشهای مرتبط با نقشهای عامل آموزشی و تأثیر آنها در طی سالهای 2010 تا 2019 در پایگاههای Science Direct، Springer، Google Scholar و IEEE Xplore به بررسی آنها پرداخته است. براساس راهبرد جستجو تعداد 126 مقاله به دست آمد و پس از حذف مواردی که امکان دسترسی به نسخه کامل مقاله نبود و در چکیده آن نیز اطلاعات کامل نیامده بود، و یا به سؤالات این تحقیق مربوط نبود، تعداد 30 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در انتخاب مقالات تنها مقالات انگلیسی که بر اساس یک پژوهش تجربی نگاشته شده بود مورد بررسی قرار گرفت. برای یافتن مقالات از کلید واژههای educational agent و pedagogical agent استفاده شده است.
نتایج: یافتهها نشان داد که عاملان آموزشی در موقعیتهای مختلف نقشهای متفاوتی از جمله مربی، متخصص، تسهیلکننده، انگیزه دهنده، بازخورد دهنده بر عهده میگیرند.
نتیجهگیری: عامل آموزشی با برعهده گرفتن نقشهای متنوع از جمله بازخورد دهنده، مشوق، انگیزه دهنده، تسهیلکننده، مربی میتواند تأثیر مثبتی بر نتایج یادگیری و همچنین رفتارهای یادگیرندگان ایجاد کند. به همین دلیل برای طراحی محیطهای یادگیری الکترونیکی نیاز است از عاملان آموزشی جهت بهبود کیفیت یادگیری استفاده شود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تكنولوژي آموزشي دریافت: 1399/6/27 | پذیرش: 1399/9/17 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول