XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Majnooni A, Hosseinzadeh Davarzani M, Afshar L. Comparing the Ethical Sensitivity of Medical Residents with Surgical Residents of SBMU in 2016-17. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :418-424
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5063-fa.html
مژنونی آذر، حسین زاده داورزنی محمد، افشار لیلا. بررسی میزان حساسیت اخلاقی دستیاران تخصصی گروه‌های داخلی و جراحی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :418-424

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5063-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، lafshar@gmail.com
چکیده:   (1599 مشاهده)
مقدمه: حساسیت اخلاقی مهم‌ترین جزء صلاحیت اخلاقی و یکی از مهارت‌های مورد انتظار از فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی است. این مطالعه با هدف بررسی میزان حساسیت اخلاقی دستیاران داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1396 انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه مقطعی- توصیفی، 218 نفر از دستیاران رشته‌های داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش خوشه‌ای تصادفی وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها نسخه فارسی پرسشنامه حساسیت اخلاقی لوتزن (LUTZEN) بودکه روایی و پایایی آن قبلا تأیید شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون تی تست استفاده شد.
نتایج: حساسیت اخلاقی در 69% دستیاران متوسط، 18% کم و در 13% زیاد بود. میانگین حساسیت اخلاقی بین دستیاران داخلی و جراحی 18/65 (از مجموع100 نمره) بود. حساسیت اخلاقی دستیاران داخلی سال اول و آخر به ترتیب 53/7±72/66 و 06/11±70/66 بود (24/0=p). حساسیت اخلاقی دستیاران جراحی سال اول و آخر به ترتیب 60/12±04/64 و 55/10±47/63 بود (41/0=p). حساسیت اخلاقی دستیاران سال اول داخلی و جراحی، 29/11±87/64 و حساسیت اخلاقی دستیاران سال آخر داخلی و جراحی، 78/10±70/64 بود (72/0=p).
نتیجه‌گیری: یافته­ها نشان داد میزان حساسیت اخلاقی دستیاران در حد متوسط بود و در طول تحصیل در دانشگاه کاهش داشته  است و بخش محل خدمت بر میزان حساسیت اخلاقی تأثیر دارد، لذا بازنگری برنامه آموزشی دستیاران و مداخله آموزشی پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 299 kb]   (606 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1399/1/24 | پذیرش: 1399/8/20 | انتشار: 1399/12/4 | انتشار الکترونیک: 1399/12/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education