XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farsaei ُ, Minaiyan M, hasanzadeh A. Opinions of Pharmacy students about community pharmacy internship course in Iran: An approach to promote educational program. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :22-32
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4929-fa.html
اسماعیلی سجاد، فرسایی شادی، میناییان محسن، حسن‌زاده اکبر. ارزیابی نظرات دانشجویان داروسازی پیرامون درس کارورزی داروخانه: رویکردی جهت ارتقای برنامه آموزشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :22-32

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4929-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، hassanzadeh@hlth.mui.ac.ir
چکیده:   (2699 مشاهده)
مقدمه: دورۀ کارورزی داروخانه نقش اساسی در کسب دانش و مهارت مورد نیاز برای فعالیت در داروخانه‌های شهری، به عنوان مهم‌ترین عرصه‌ی کار فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی در ایران، را دارد. لذا این مطالعه با هدف شناسایی و ارزیابی نظرات دانشجویان داروسازی پیرامون جنبه‌های مختلف برنامه کارورزی داروخانه طراحی گردید.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 90 دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 انجام گرفت . دانشجویان به صورت سرشماری به گونه ای انتخاب شدند که حداکثر 1 سال از گذراندن درس کارورزی داروخانه آنها گذشته باشد و در اولین بار اخذ این واحد موفق به گذراندن آن شده باشند. هم چنین در صورت عدم تکمیل پرسشنامه، دانشجویان از مطالعه خارج شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از پرسشنامه مطالعه کاریدو (Carrido) بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل آماری اطلاعات با آزمون های t مستقل، t تک نمونه ای، کای اسکوئر، ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن انجام شد.
نتایج: دانشجویان سطح بالای رضایت‌مندی (5/90 %) را در طی دوره کارورزی داروخانه تجربه نمودند. اگرچه میزان مشارکت در فعالیت‌هایی از جمله تهیه داروهای ساختنی، محاسبه قیمت و پیچیدن موقتی نسخه‌ها، تهیه لیست موجودی داروها و ثبت ورودی‌ها در دفاتر ثبت نسخه‌ها به طور معناداری کم‌تر از حد متوسط بود (001/0 p>). هم چنین آزمون t مستقل نشان داد که میانگین نمرات دانش (002/0=p)، مهارت (02/0=p) و رضایت از کارورزی (001/0 p=) در دانشجویان آقا به طور معناداری بیش‌تر از دانشجویان خانم بود.
نتیجه‌گیری: اگرچه برنامه کارورزی فعلی به طورکلی از نظر دانشجویان داروسازی مفید و مؤثر بوده است، اما توجه به موانع و محدودیت‌های موجود و یافتن راه حل مناسب و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها در راستای ارتقای کیفیت این برنامه آموزشی حائز اهمیت است.
متن کامل [PDF 550 kb]   (732 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1398/3/18 | پذیرش: 1398/12/6 | انتشار: 1399/2/10 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education