Hadizadeh F, Yazdani S, Ferdosi M, Haghdoost A A, Rashidian A, Hadadgar A, et al . The First National Olympiad On Reasoning And Decision Making In Health System Management An Experience Report. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1018-1032
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1316-fa.html
هادیزاده فاطمه، یزدانی شهرام، فردوسی مسعود، حقدوست علی اکبر، رشیدیان آرش، حدادگر آرش، و همکاران. و همکاران.. اولین المپیاد ملی استدلال و تصمیمگیری در مدیریت نظام سلامت؛ گزارش یک تجربه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1018-1032
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1316-fa.html
، Adibi@med.mui.ac.ir
چکیده: (19845 مشاهده)
مقدمه: مدیریت نظام سلامت به عنوان یکی از مهارتها و وظایف اصلی ارائهدهندگان خدمات سلامت معرفی شده است، در حالیکه دانشجویان رشتههای مختلف علوم پزشکی برای این امر به خوبی تربیت نمیشوند و آموزشهای لازم را فرا نمیگیرند. اولین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی با هدف ایجاد انگیزه کسب توانمندیهای مدیریتی در دانشجویان رشتههای مختلف ارائهدهنده خدمات سلامت، تقویت مهارتهای استدلال و حل مسأله در آنان و ترویج فرهنگ کارگروهی در یک محیط شاد و هیجانانگیز رقابتی در ایران طراحی گردید. روشها: طراحی مدل المپیاد در چهار فاز تدوین چارچوب طراحی سؤالات آزمون، تعیین موضوعات آزمون، طراحی سؤالات و برگزاری آزمون و داوری صورت پذیرفت و در تابستان سال 1388 اولین المپیاد ملی دانشجویان علوم پزشکی در حیطه استدلال و تصمیمگیری در مدیریت نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار گردید. دو روز اول این المپیاد که در 5 روز و به صورت بازمنبع برگزار شد به رقابتهای فردی اختصاص داشت و در سه روز باقیمانده که مرحله آزمونهای گروهی المپیاد بود، شش گروه برتر با یکدیگر به رقابت پرداختند. نتایج: با بهرهگیری از اساتید مختلف رشتههای مرتبط و استفاده از متدهای مختلف کارگروهی در مدت 19 ماه چارچوب طراحی سؤالات آزمون با چهار هدف سنجش «قدرت استنباط مدیریتی» و «مهارتهای حل مسأله و استدلال» دانشجویان، سنجش «توانایی تصمیمگیری داوطلبان بر اساس نظرات متفاوت» و «قدرت تصمیمگیری آنها درشرایط وجود انتخابهای متعدد» تدوین گردید. موضوعات این المپیاد سیاستگذاری سلامت و اقتصاد سلامت و موضوع پروژه مرحله تیمی مشکلات موجود پیرامون اجراییکردن نظام پزشک خانواده در کشور ایران تعیین گردید. در بخش انفرادی 194 سؤال و در قسمت گروهی 3 سؤال (تشریحی) مطرح شد. در این آزمون 106 نفر دانشجوی رشتههای مختلف علوم پزشکی از سراسر کشور شرکت کردند که از این میان 71 نفر (98/66 درصد) دختر بودند. بیشترین تعداد دانشجویان شرکتکننده (33 نفر) دانشجوی پزشکی بودند و سایر دانشجویان از رشتههای پرستاری (26 نفر)، مدیریت نظام سلامت (20 نفر) و سایر رشتهها (27 نفر) شرکت نموده بودند. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت آشنایی دانشجویان علوم پزشکی با مباحث مدیریت نظام سلامت و اهمیت توانمند شدن این افراد در زمینه استدلال و تصمیمگیری، برگزاری چنین آزمونهایی میتواند برای نیل به این اهداف انگیزش زا و تسهیلگر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/9/1 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول