[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 49-49 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و سازماندهی مجدد فرآیند آموزشی دوره های کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1380 (مرحله مقدماتی تعیین نیازهای آموزشی بخش زنان)
مسیح صبوری *، شهرام شایان، احمد صالحی
چکیده:   (25673 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مقدمه. در هر سال حدود 5000 پزشک فارغ التحصیل می شوند که انتظار می رود با دانش و مهارت فرار گرفته در دوران تحصیل واجد توانایی های لازم برای درمان و اداره بیماریهای شایع جامعه باشند اما پزشکان عمومی با داشتن اطلاعات نظری نسبی فاقد این توانایی می باشند لذا این پژوهش در نظر دارد ضمن شناخت مشکلات با ارئه برنامه مدون تا حد امکان نسبت به رفع این مشکل اقدام نماید. اهداف کلی واختصاصی این پژوهشی مشتمل بر سه مرحله برنامه ریزی، اجرا و اداره آموزش و ارزشیابی آموزش میباشد. روشها. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی (گذشته نگر و آینده نگر) می باشد جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی کارورزان پزشکی که چهار بخش اصلی را در سال تحصیلی 81-80 می گذرانند می باشد، ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده می باشد روش انجام کار شامل سه مرحله به این شرح میباشد: طراحی فرایند اثر بخش؛ تعیین نیازهای آموزشی؛ بر اساس نیازسنجی آموزشی، اهداف تعیین و به سه سطح؛ آنچه باید یاد بگیرد؛ آنچه بهتر است یاد بگیرد؛ آنچه دانستن آن چندان ضروری نیست تقسیم می گردد. تهیه طرح درس و ابلاغ آن به اساتید جهت استفاده و اجرای آن. اجرای برنامه کارورزی بر اساس پروتکل تهیه شده. ارزیابی بر اساس نظرات دانشجوی کارورزی، اساتید و دستیاران یافته ها. از مجموعه 55 عنوان آموزش تعیین شده بر اساس سرفصل دروس و سایر منابع، بر طبق نظرات اساتید، دستیاران رشته زنان و زایمان و پزشکان عمومی فارغ التحصیل در مراکز بهداشتی درمانی، 24 عنوان جزو واجبات یادگیری must know تعیین شده که این عناوین به ترتیب اولویت شامل معاینه فیزیکی کامل، معاینه Gyn، گرفتن شرح حال، محاسبه دوزاژ دارو مورد استفاده در بخش زنان و استفاده مناسب از آن و انجام CPR نوزاد، معاینه OB و ... و سه عنوان جزو مواردی است که دانستن آن چندان ضروری نیست که عبارتند از فریز کردن، بکار گیری سونوگرافی و ارزیابی سلامت جنین و بکار گرفتن CST در ارزیابی سلامت جنین و 28 مورد دیگر جزو مواردی است که دانشجو بهتر است در یادگیری تلاش نماید (better to know) نتیجه. برای انجام آموزش اثر بخش یعنی آموزشی که متناسب با نیازهای جامعه باشد انجام نیازسنجی آموزشی ضروری است با انجام این عمده اوقات و انرژی اساتید و هزینه های آموزشی صرف تاکید بر اولویت های آموزشی (واجب یادگیری) می شود و مواد آموزشی کم اهمیت تر در اولویت بعدی قرار می گیرد. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, اصفهان.
متن کامل [PDF 57 kb]   (1892 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabouri M, Shayan S, Salehi A. Medical Internship evaluation and reorganization in Isfahan University of Medical Sciences in 2001 (preliminary phase: Gynecology educational needs determination).. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :49-49
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-550-fa.html
صبوری مسیح، شایان شهرام، صالحی احمد. بررسی و سازماندهی مجدد فرآیند آموزشی دوره های کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1380 (مرحله مقدماتی تعیین نیازهای آموزشی بخش زنان). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :49-49

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-550-fa.html

جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 787 queries by yektaweb 3461