[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 34-35 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی‌کیفیت‌ آموزشی‌ دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی ‌زاهدان ‌از دید دانشجویان‌ و ارائه ‌راهکارها جهت‌ بهبود وضعیت‌ 1381
فتحیه کرمان‌ ساروی *، عبدالواحد رزاقی، محمدمهدی‌ سلجوقی
چکیده:   (27596 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مقدمه. ازجمله‌ عواملی‌ که‌ معمولا"درنظامهای‌ آموزش‌ عالی‌ ارزیابی‌ می‌شود فرآیند آموزش‌ووضعیت‌ دانش‌ آموختگان‌ می‌باشد ،نظرات‌ دانشجویان‌ ازمواردی‌ است‌ که‌ برای‌ ارزشیابی‌ فرآیند آموزش‌ مورد توجه‌ می‌باشد این‌ مطالعه‌ بصورت‌ کیفی‌ در خصوص‌ وضعیت‌ آموزش‌ تئوری‌ ،عملی‌ ،وسایل‌ کمک‌ آموزشی‌ وچگونگی‌ نقش‌ دانشجویان‌ بصورت‌ مباحثه‌ گروهی‌ (FGD ) ا نجام‌ شده‌ است‌. روشها. ازدانشکده‌های‌ زیرمجموعه‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ دو گروه‌ ازدانشجویان‌ ترم‌ آخر براساس‌ معدل‌ (بیشتراز15 وکمتراز15)به‌ شکل‌ تصادفی‌ انتخاب‌ شدند ودرهرگروه‌ حداقل‌ 10-8 نفرشرکت‌ داشتند درمجموع‌ 87 دانشجو درطرح‌ شرکت‌ کردند بطورمتوسط‌ برای‌ مباحثه‌ گروهی‌ حداقل‌ 5/1 وحداکثر 45/1 ساعت‌ زمان‌ صرف‌ شده‌ است‌ .بعدازجمع‌ بندی‌ نظرات‌ نتایج‌ برمبنای‌ پرسشنامه‌ راهنما براساس‌ نظراکثریت‌ واقلیت‌ افراد بیان‌ شده‌ است‌ ملاک‌ اکثریت‌ گفته‌های‌80 درصد دانشجویان‌ و اقلیت‌ برمبنای‌ 40-30 درصددانشجویان منظور شده است‌ . یافته ها. اکثریت‌ دانشجویان‌ ازنحوه‌ تدریس‌ اساتید بخصوص‌ دروس‌ اختصاصی‌ راضی‌ نبودند وبعللی‌ از جمله‌ استفاده‌ از شیوه‌های‌ سنتی‌ تدریس‌ ،غیرکاربردی‌ بودن‌ مطالب‌ ،عدم‌ تسلط‌ اساتید برمطالب‌ وانتقال‌ آن‌ وناهمگون‌ بودن‌ برنامه‌ ریزی‌ آموزشی‌ براساس‌ تخصص‌ اساتید اشاره‌ کردند. درخصوص‌ واحدهای‌ عملی‌ نیز اکثریت‌ دانشجویان‌ به‌ دلالیل‌ مختلف‌ ازجمله‌ ،عدم‌ تناسب‌ آموزش‌ بالینی‌ بااهداف‌ آموزشی‌،برنامه‌ ریزی‌ نادرست‌ دربخشها،استفاده‌ ازمربیان‌ کم‌ تجربه‌ وکمبود امکانات‌ وتجهیزات‌ دربخشها ابراز نارضایتی‌ نمودند اهم‌ راهکارهایی‌ که‌ توسط‌ دانشجویان‌ جهت‌ رفع‌ نواقص‌ مطرح‌ شد عبارتند از: ادغام‌ کلاسهای‌ تئوری‌ وبالینی‌ ،فشرده‌ شدن‌ علوم‌ پایه‌ ،استفاده‌ ازشیوه‌های‌ نوین‌ تدریس‌ ،ارائه‌ مطالب‌ به‌ شکل‌ کاربردی‌ ،تجهیز مراکزکارآموزی‌ وارزشیابی‌ دانشجویان‌ براساس‌ عملکرد نه‌ تکالیف‌ پایان‌ کارآموزی‌ بود. درخصوص‌ محیط‌ فیزیکی‌ نیمی‌ از دانشجویان‌ بعلت‌ غیراصولی‌ بودن‌ مکانهای‌ آموزشی‌ ازنظر ساختمان‌ وتهویه‌ ابراز نارضایتی‌ نمودند اکثردانشجویان‌ مواردی‌ ازجمله‌ استفاده‌ نادرست‌ ازوسایل‌ کمک‌ آموزشی‌ وکمبود وسایل‌ کمک‌ آموزشی‌ رامطرح‌ نمودند.درارتباط‌ بامنابع‌ اطلاع‌ رسانی‌ اکثریت‌ دانشجویان‌ ازوضعیت‌ کتابخانه‌ها واینترنت‌ رضایت‌ نداشته‌ واظهار میداشتند تعداد کتب‌ مرجع‌ درکتابخانه‌ها کم‌ ودسترسی‌ به‌ اینترنت‌ جهت‌ کسب‌ اطلاعات‌ به‌ روز ،برای‌ اکثریت‌ دانشجویان‌ امکان‌پذیر نیست‌. اکثریت‌ دانشجویان‌ معتقد بودند دانشجو می‌تواند نقش‌ مهمی‌ درامرآموزش‌ ایفا کند ولی‌ فرصت‌ مداخله‌ بعلت‌ انتقاد پذیرنبودن‌ مسئولین‌ به‌ دانشجویان‌ داده‌ نمی‌شود. نتیجه. باتوجه‌ به‌ مشکلات‌ موجود درآموزش‌ تئوری‌ وعملی‌ به‌ نظرمی‌ رسد برای‌ ارتقاء سطح‌ آموزش‌ مسئولین‌ بامشارکت‌ دانشجویان‌ واساتید تحولی‌ جدی‌ درراستای‌ تدوین‌ برنامه‌های‌ آموزش‌ مدون‌ منطبق‌ بانیاز فراگیر درعرصه‌ عملکردی‌ ،بازنگری‌ وهمفکری‌ نمایند. آدرس. مرکز بهداشت‌ استان, بلوار بهداشت, زاهدان.
متن کامل [PDF 24 kb]   (2219 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kermansaravi F, Razaghi A, Saljoghi M M. The investigation of quality in Zahedan University of Medical Sciences from students’ view points and solution to improve the situation. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :34-35
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-514-fa.html
کرمان‌ ساروی فتحیه، رزاقی عبدالواحد، سلجوقی محمدمهدی‌. بررسی‌کیفیت‌ آموزشی‌ دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی ‌زاهدان ‌از دید دانشجویان‌ و ارائه ‌راهکارها جهت‌ بهبود وضعیت‌ 1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :34-35

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-514-fa.html

جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 793 queries by yektaweb 3506