[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 16-16 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سبکهای یادگیری بر اساس نظریه کلب در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1380
فزیدون عزیزی *، علی خانزاده، مسعود حسینی
چکیده:   (33476 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقدمه. عوامل مؤثر بر بادگیری بسیار گسترده و وسیع می باشند و شناسایی این عوامل در رفع مشکلات و نارساییهای موجود در سیستم آموزشی مهم است. یکی از این عوامل سبک یادگیرندگان است. محققان معتقدند که اگر سبک یادگیری فرد با رشته ای که در آن تحصیل می کند همخوان نباشد شخص یا از آن رشته انصراف داده و یا منجر به نارضایتی وی نسبت به آن می شود . با توجه به تاثیر سبکهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان لازم است مدرسان از چگونگی و انواع آن آگاه باشند. این پژوهش با هدف شناسایی انواع سبکهای یادگیری براساس نظریه یادگیری تجربی David Kolb در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 80 انجام شده است. روشها. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل در نیمسال اول 81-80 در دانشگاه قزوین بودند که به روش سرشماری بررسی شده اند . ابزار پژوهش پرسشنامه مشتمل بر سؤالات دموگرافیک و سیاهه سبکهای یادگیری کلب Kolb Learning Style inventory بوده است. جهت تعیین ضرایب پایایی گزینه های پرسشنامه از روش دونیمه کردن استفاده شد. پرسشنامه ها در زمان مناسب با توجیه آزمودنیها در بین آنان توزیع و پس از جمع آوری با رایانه تجزیه و تحلیل شد. یافته ها. یافته های پژوهش نشان داد که بطور کلی توزیع سبکهای یادگیری در بین دانشجویان پزشکی عبارت بودند از : جذب کننده( 43.1%) ؛ همگرا( 38.1% ) ؛ واگرا (9.6% )و انطباق یابنده( 9.2%) همچنین آزمون آماری رابطه معنی دار بین نوع سبک یادگیری و مقطع تحصیلی دانشجویان نشان داد بطوری که بیشترین سبک یادگیری در بین دانشجویان علوم پایه جذب کننده بود در حالیکه در دانشجویان مقطع بالینی سبک همگرا غلبه داشته است. در مورد سایر نتایج در اصل مقاله اشاره شده است. نتیجه. نتایج بدست آمده حاکی از این است که اکثریت واحدهای مورد پژوهش به دو سبک یادگیری جذب کننده و همگرا گرایش داشته اند. افراد جذب کننده در درک مقدار زیادی از اطلاعات و ترکیب آنها بصورت موجز و منطقی بیشترین توانایی را دارند. در حالیکه افراد همگرا بیشترین توانایی را در کاربرد عملی اندیشه ها دارند. به نظر می رسد سبک یادگیری افراد تحت تاثیر محیط و وظایف یادگیری باشد گو اینکه اثبات این امر نیازمند مطالعات بیشتر است. به هر حال مدرسین در دانشکده های پزشکی باید از روشهای متنوع در تدریس استفاده نمایند تا فرصت تجارب یادگیری برای همه دانشجویان فراهم باشد آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی, تهران.
متن کامل [PDF 96 kb]   (13537 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi F, Khanzadeh A, Hosseini M. A survey on leaning styles of medical students (Based on Kolb theory) in Qazvin. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :16-16
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-470-fa.html
عزیزی فزیدون، خانزاده علی، حسینی مسعود. بررسی سبکهای یادگیری بر اساس نظریه کلب در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1380. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :16-16

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-470-fa.html

جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 787 queries by yektaweb 3461