[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 10-11 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل موثر بر انگیزه یادگیری دانشجویان بالینی و ارائه راهکارهای مناسب جهت تقویت انگیزه آنها از دیدگاه مدرسان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز_ 1381
ابوالقاسم امینی *، سوسن ولی زاده، بتول محمدی
چکیده:   (23807 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی تبریز مقدمه. انگیزه ها نیروی قوی در فرایند یاددهی _ یادگیری هستند, بطوریکه حتی غنی ترین و بهترین برنامه های کار آموزی و آموزش سازماندهی شده نیز در صورت فقدان انگیزه در فراگیران سودمند نخواهد بود.با توجه به اینکه موفقیت هر مدرس به میزان انگیزه یادگیری فراگیران بستگی دارد پس در برنامه ریزی نوین آموزشی باید سعی مدرسین بر این باشد که از روشهای موثر برانگیختن دانشجویان برای یادگیری مطلع بوده و آنها را بکار گیرند. یکی از وظایف اصلی مدرسان ایجاد انگیزه لازم برای یادگیریدر دانشجویان به منظور افزایش میزان آگاهی ، دانش و مهارتهای تکنیکی و همچنین آشنا ساختن آنها با علوم پیشرفته و روشهای نوین مراقبتی است لذا با شناخت هرچه بیشتر عوامل موثر در انگیزش دانشجویان می توان مشارکت قعالانه آنها را در یادگیری افزایش داد.با توجه به اهمیت انگیزش در یادگیری دانشجویان بالینی این پژوهش به منظور بررسی نظرات مدرسان پرستاری و مامایی در زمینه عوامل موثر بر انگیزه یادگیری دانشجویان بالینی و ارائه راهکارهای مناسب جهت تقویت انگیزه آنها در سال 1381 انجام گرفته است. روشها. ابتدا از مربیان فعال در آموزش بالینی دعوت به عمل آمد سپس پرسشنامه کتبی از پیش طراحی شده با توضیحات کافی بین شرکت کنندگان توزیع و نتائج آن با استفاده از نرم افزار کامپیوتریSPSS تحلیل گردید. یافته ها. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در زمینه عوامل درونی موثر بر انگیزه یادگیری دانشجویان بالینی بیشترین میانگین به ترتیب مربوط به عوامل «شایستگی و استعداد دانشجو در یادگیری بالینی» ، « علاقمندی دانشجو به رشته» ، « ویژگیهای شخصیتی دانشجو» بوده و در زمینه عوامل بیرونی مؤثر برانگیزه یادگیری دانشجویان بالینی نیز بیشترین میانگین به ترتیب به عوامل «علاقمندی مدرس به آموزش» ، « جایگاه شغلی و اجتماعی فارغ التحصیلان» و "«تشویق» اختصاص یافت. نتیجه. نتایج این مطالعه می‌تواندبه مدرسان و مدیران آموزش بالینی کمک کند تا با توجه به این عوامل فرصتها و زمینه های لازم جهت ارتقای انگیزه و اثر بخشی بیشتر آموزش بالینی را فراهم نمایند. آدرس. دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز, تبریز.
متن کامل [PDF 78 kb]   (5953 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini A, Valizadeh S, Mohammadi B. Survey of effective factors on learning motivation of clinical students and suggesting the appropriate methods for reinforcement the learning motivation from the viewpoints of nursing and midwifery faculty, Tabriz University of Medical Sciences 2002.. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :10-11
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-458-fa.html
امینی ابوالقاسم، ولی زاده سوسن، محمدی بتول. بررسی عوامل موثر بر انگیزه یادگیری دانشجویان بالینی و ارائه راهکارهای مناسب جهت تقویت انگیزه آنها از دیدگاه مدرسان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز_ 1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :10-11

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-458-fa.html

جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 793 queries by yektaweb 3506