[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 10-11 برگشت به فهرست نسخه ها
یک چالش جدی برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی؛ نیاز سنجی رشته مقاطع علوم پزشکی در کشور
اسماعیل اکبری
دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، akbari_esmaeil@yahoo.com
چکیده:   (1075 مشاهده)
 سردبیر محترم مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
در سال 1394 برنامه تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت، بر مبنای سیاست کلی تدوین گردید و به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در قالب کلان مناطق سازمان‌دهی شده بودند، ابلاغ شد. مطالعات زیادی از جنبه‌های مختلف این برنامه را بعد از اجرا مورد بررسی قرار داده‌اند(1و2). اگر چه این برنامه کلان در حوزه آموزش عالی سلامت مزیت‌هایی دارد، اما نقص‌هایی نیز در برنامه به چشم می‌خورد که یکی از این موارد در این نامه مورد توجه قرار گرفته است.
 تربیت نیروهای انسانی متخصص توسط دانشگاه‌ها نه تنها باعث اتلاف منابع مالی و انسانی می‌شود، در درازمدت باعث شکل‌گیری ارائه خدمات کاذب در جامعه می‌شود. این معضل در مورد رشته‌های علوم پزشکی که دوره‌های طولانی و هزینه‌بری دارند، دو چندان است. به این ترتیب «نیازسنجی رشته/مقاطع علوم پزشکی» باید قبل از ابلاغ برنامه، با یک رویه علمی انجام می‌شد. فرایند اجرای برنامه تحول و نوآوری آموزش، در قالب تفاهم‌نامه بین معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با دبیرخانه کلان مناطق اجرایی شد و در هر تفاهم‌نامه تعدادی مأموریت به کلان مناطق و دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در کلان مناطق سپرده شد. از جمله این مأموریت‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد: الف. توسعه راهبردی، هدف‌مند و مأموریتگرای برنامه‌های آموزش عالی سلامت؛ ب. آمایش سرزمینی، مأموریتگرایی، تمرکززدایی و توانمندسازی دانشگاه‌ها؛ ج. بینالمللیسازی آموزش علوم پزشکی؛ د. توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی؛ ه. توسعه و ارتقای زیرساختهای آموزش علوم پزشکی؛ و. توسعه دانش پزشکی خانواده. برای حرکت در جهت اجرای مأموریت‌های فوق، پیش نیاز اصلی، دسترسی به نتایج «نیازسنجی رشته/مقاطع» علوم پزشکی است. به دلیل عدم دسترسی به نتایج این نیازسنجی دانشگاه‌های کلان مناطق هر کدام با روشی (البته نه چندان علمی و دقیق) اقدام به نیازسنجی کردند و هیچ یک عملاً موفق به این امر نشدند و بخش زیادی از انرژی و زمان خود را در این مسیر هدر دادند.
 
* نویسنده مسؤول: دکتر اسماعیل اکبری (دانشیار)، گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. akbari_esmaeil@yahoo.com
تاریخ دریافت مقاله: 11/9/96، تاریخ پذیرش: 26/9/96
واژه‌های کلیدی: نامه به سردبیر
متن کامل [PDF 84 kb]   (285 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari E. letter to editor. Iranian Journal of Medical Education. 2018; 18 :10-11
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4575-fa.html

اکبری اسماعیل. یک چالش جدی برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی؛ نیاز سنجی رشته مقاطع علوم پزشکی در کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :10-11

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4575-fa.html



جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764