XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirmohamadkhani M M, Rezaie M, Kohsarian P, Eskandari F, Nazemi F, khaleghian A. Motivational Factors Affecting the Educational Performance of Faculty Members. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :392-399
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4330-fa.html
میرمحمدخانی مجید، رضایی مرضیه، کوهساریان پریسا، اسکندری فاطمه، ناظمی فرزانه، خالقیان علی. عوامل انگیزشی مؤثر بر عملکرد آموزشی اعضای هیأت‌علمی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :392-399

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4330-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، khaleghian.ali@gmail.com
چکیده:   (3677 مشاهده)
مقدمه: آگاهی ازنظرات اعضای هیأت‌علمی  در مورد عوامل موثر برانگیزه شغلی در ایجاد انگیزش شغلی برای پیش بینی و تفسیر رفتارهای ایشان مفید است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل انگیزشی مؤثر بر عملکرد آموزشی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از دیدگاه اساتید انجام گرفت.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی 145 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان به روش تصادفی ساده برای شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزه شغلی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه‌ای پژوهشگر ساخته شامل 20 سؤال با مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت بود که بر اساس تئوری هرزبرگ طراحی گردید و روایی محتوا و پایایی پرسشنامه بوسیله آزمون مجدد بررسی و تأیید شد. آنالیز داده‌ها با آزمون مجذور کای و تست فیشر انجام شد.
نتایج: از نظر اساتید دانشگاه علوم پزشکی سمنان از بین عوامل بیرونی" مورد احترام قرار گرفتن در محیط کار" با میانگین (98/0±48/3) و از بین عوامل درونی "علاقه ذاتی به تدریس" با میانگین (61/0± 57/4)، به ترتیب بیش‌ترین اهمیت را داشت.
نتیجه‌گیری: یافته­های این مطالعه نشان داد در مجموع هر دو نوع عوامل انگیزشی درونی و بیرونی بر عملکرد اساتید مؤثر است. بنابراین مدیران برای عملکرد بهتر اعضای هیأت‌علمی بایستی ابزار لازم را برای افزایش انگیزه آنها فراهم کنند. 
متن کامل [PDF 254 kb]   (885 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1395/11/9 | پذیرش: 1396/5/7 | انتشار: 1396/11/1 | انتشار الکترونیک: 1396/11/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education