XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nakhaey O R, Hosseini S M, Vakili V, Mosa Farkhani E. Comparing Pharmacy Students’ Perceptions and Expectations of Quality of Educational Services at Mashhad University of Medical Sciences Based on SERVQUAL Model. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :504-515
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4270-fa.html
نخعی امیدرضا، حسینی سید مسعود، وکیلی ویدا، موسی فرخانی احسان. مقایسه انتظارات و ادراکات دانشجویان داروسازی در مورد کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر مبنای مدل سروکوال. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :504-515

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4270-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، hoseinim@mums.ac.ir
چکیده:   (24082 مشاهده)
مقدمه: در نظام‌های آموزش عالی دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی خدمات آموزشی می‌توانند به عنوان منبعی برای ارزیابی کیفیت آموزش ارائه شده به آنان مورد رجوع قرار گیرند. این پژوهش با هدف بررسی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1394 بر مبنای مدل سروکوال انجام شد.
روش‌ها:  در این مطالعه توصیفی مقطعی، شرکت‌کنندگان در پژوهش 197 نفر از دانشجویان رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تعدیل و بومی شده سروکوال بود که روایی و پایایی آن در پژوهش‌های مشابه و نیز در این مطالعه بررسی و تأیید شد. برای تحلیل داده ها از آزمون‌های توصیفی و آزمون تی زوجی، تی مستقل استفاده گردید.
نتایج: شکاف بین انتظار و ادراک دانشجویان در تمام ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات آموزشی یعنی بُعد ملموس(14/1-) و بُعد همدلی(04/1-)، بُعد تضمین(80/0-)، بُعد پاسخ‌گویی (76/0-) و بُعد اطمینان(67/0-) مشاهده شد (001/0p=).
نتیجه‌گیری: تعیین شکاف کیفیت خدمات می‌تواند مبنای مناسبی برای برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و تصمیم‌گیری در مورد تخصیص منابع انسانی و مادی لازم برای ارتقاء آموزش باشد. با توجه به این که بیش‌تر مؤلفه‌های ابعاد کیفیت آموزش در ارتباط مستقیم با اساتید و تأثیر فعالیت‌های آموزشی آنان است، لذا پیشنهاد می­شود برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های مشاوره و مهارت‌های ارتباطی به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

متن کامل [PDF 292 kb]   (1895 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1395/8/19 | پذیرش: 1396/4/17 | انتشار: 1396/12/20 | انتشار الکترونیک: 1396/12/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education