[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 145-156 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر دو روش تدریس «سخنرانی» و «شبیه‌سازی با استفاده از بیمارنما» در ارتقای دانش و عملکرد مراقبین سلامت
جلال هاشمی، سپیده جمشیدیان، فریبا حقانی *
دانشیار گروه اموزش پزشکی مرکز مطالعات اموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، haghani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (398 مشاهده)
مقدمه: افسردگی پس از زایمان، یک اختلال نسبتا شایع در بین مادران است. لذا آموزش مناسب و کارآمد مراقبین سلامت در رابطه با این اختلال بسیار حائز اهمیت است. مطالعه حاضر، با هدف مقایسه تأثیر دو روش تدریس «سخنرانی» و «شبیه‌سازی با استفاده از بیمارنما» در آموزش افسردگی پس از زایمان به مراقبین سلامت انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی، با دو گروه مداخله و کنترل، با پیش‌آزمون و پس‌آزمون است که در شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر اصفهان سال 1395 انجام شد. نمونه‌گیری به روش سرشماری از بین مراقبین سلامت شاغل (86 نفر)، انجام شد. 80 نفر که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، به طور تصادفی به دو گروه 40 نفره تقسیم شدند. افسردگی پس از زایمان در گروه مداخله با روش شبیه‌سازی با استفاده از بیمارنما و در گروه کنترل با روش سخنرانی تدریس شد. پیش و پس از آموزش در هر دو گروه، آزمونی روا و پایا برای سنجش دانش و عملکرد افراد انجام شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های تی مستقل و زوجی تحلیل شد.
نتایج: در هر دو گروه، میانگین نمره پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون به طور معناداری افزایش داشت (0001/0>p)؛ بر اساس پرسشنامه نظرسنجی، %87 از افراد گروه مداخله، شبیه‌سازی با استفاده از بیمارنما را روش تدریس مناسبی دانستند و %85 نیز آن را به روش سخنرانی ترجیح دادند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد شبیه‌سازی با استفاده از بیمارنما نسبت به روش سخنرانی، در آموزش افسردگی پس از زایمان، تأثیر بیش‌تری در افزایش دانش و عملکرد مراقبین سلامت دارد و همچنین شرکت‌کنندگان در جلسه تدریس بیمارنما، این روش را به روش سخنرانی ترجیح می‌دهند.
واژه‌های کلیدی: افسردگی پس از زایمان، بیمار نما، آموزش، مراقبین سلامت، سخنرانی، شبیه‌سازی
متن کامل [PDF 242 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲
پرسشنامه مطالعه [PDF 61 KB]  (34 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi J, Jamshidian S, Haghani F. Comparing the effects of “lecture” and “simulated patient” teaching methods on promoting the knowledge and performance of healthcare providers. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :145-156
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4219-fa.html
هاشمی جلال، جمشیدیان سپیده، حقانی فریبا. مقایسه تأثیر دو روش تدریس «سخنرانی» و «شبیه‌سازی با استفاده از بیمارنما» در ارتقای دانش و عملکرد مراقبین سلامت . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :145-156

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4219-fa.html

جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 793 queries by yektaweb 3531