[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 102-115 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر توانمندی روانشناختی پرستاران سطح دوم مراقبتی ویژه نوزادان
ملیحه کدیور *، نعیمه سیدفاطمی سیدفاطمی، میترا ذوالفقاری، عباس مهران، زهره حسین‌زاده
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ، kadivarm@tums.ac.ir
چکیده:   (675 مشاهده)

مقدمه: پرستاران بخش‌های ویژه نوزادان جهت ارائه مراقبت‌های ماهرانه و کیفی باید دانش تخصصی مورد نیاز را در طول زندگی حرفه‌ای خود کسب و حفظ کنند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر توانمندی روانشناختی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان سطح ۲ انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 80 نفر از پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان سطح 2 بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۴ با استفاده از روش تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. سطح توانمندی روانشناختی پرستاران با استفاده از پرسش‌نامه توانمندی روانشناختی اسپریتزر (Spreitzer) در روز اول مطالعه و پس از پایان دوره اندازه‌گیری شد. در گروه تجربی محتوای آموزشی سطح دو مراقبت ویژه نوزادان تدوین گردید و بر روی سامانه نماد دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مدت دو ماه ارائه شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی زوج، تست دقیق فیشر، کای دو و تی مستقل صورت گرفت.

نتایج: واحدهای پژوهش از نظر تمام متغیرهای دموگرافیک به جز سابقه کار در بخش نوزادان همگن بودند. میانگین و انحراف معیار نمره توانمندی گروه شاهد و تجربی قبل از مطالعه به ترتیب ۸/۷±۵۷/۶۱ و ۳۸۶/۶±۷۴/۵۶ (از مجموع نمره84) و بعد از مطالعه به ترتیب ۵۹۵/۷±۷۱/۶۰ و ۶/۵±۶۰/۶۳ بود. نتیجه حاصل از آزمون‌های آماری تی زوج و مستقل نشان داد، بین میانگین امتیاز توانمندی روانشناختی دو گروه مطالعه پیش از مداخله (006/0p=)، گروه شاهد قبل و بعد از مداخله (001/0p)، گروه تجربی قبل و بعد از مداخله (001/0p) اختلاف آماری معناداری وجود داشت.

نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه حاکی از مؤثر بودن آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر افزایش توانمندی روانشناختی پرستاران بخش‌های ویژه نوزادان سطح ۲ است. با عنایت به مزایای آموزش فضای مجازی، به کارگیری آن در برنامه‌های آموزش مداوم پرستاران توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: فضای مجازی، توانمندی روانشناختی، پرستار بخش نوزادان، آموزش
متن کامل [PDF 343 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۹
پرسشنامه مطالعه [PDF 105 KB]  (50 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kadivar M, Seyedfatemi N, Zolfaghari M, Mehran A, Hosseinzadeh Z. The Impact of Virtual-Based Education On Nurses’ Psychological Empowerment in The Level II Neonatal Care Unit. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :102-115
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4205-fa.html
کدیور ملیحه، سیدفاطمی نعیمه سیدفاطمی، ذوالفقاری میترا، مهران عباس، حسین‌زاده زهره. تأثیر آموزش مبتنی بر فضای مجازی بر توانمندی روانشناختی پرستاران سطح دوم مراقبتی ویژه نوزادان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :102-115

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4205-fa.html

جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.057 seconds with 799 queries by yektaweb 3531