[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 69-81 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمون مدل هفت عاملی انگیزش تحصیلی (MUSIC) در دانشجویان علوم پزشکی
فرزانه میکائیلی منیع *، خانم الهام صالحی، رحیم بقایی، مهران علی پور
دانشیار دانشگاه ارومیه ، .michaeli.manee@gmail.com
چکیده:   (683 مشاهده)

مقدمه: انگیزه تحصیلی به عنوان عاملی برای تصمیم‌گیری و ادامه تحصیلات دانشگاهی می‌تواند قابل درک باشد. یکی از مدل‌های جدید در این حوزه، مدل انگیزش تحصیلی جونز (MUSIC) است که این پژوهش به آزمون ساختار هفت عاملی این مدل انگیزشی در دانشجویان علوم پزشکی پرداخته است.

روش‌ها: این پژوهش توصیفی بر 378 نفر (197 نفر دختر و 181 نفر پسر) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده بودند، صورت گرفت. در این پژوهش از پرسشنامه 26 گویه‌ای انگیزش دانشجویان جونز و ویلکینز استفاده شد. بررسی ماتریس همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار Amos- 16 صورت گرفت.

نتایج: همبستگی مثبت و معناداری بین مؤلفه‌های این مدل وجود داشت. شاخص‌های نیکویی برازش نشان داد که مدل هفت عاملی برازش مناسبی از انگیزش تحصیلی دانشجویان را فراهم می‌سازد.

نتیجه‌گیری: ساختار هفت عاملی مدل انگیزش تحصیلی MUSIC می‌تواند جهت شناخت و ارتقای سطح انگیزش تحصیلی و مشارکت دانشجویان به میزان زیادی مفید باشد.

واژه‌های کلیدی: مدل انگیزش تحصیلی MUSIC(جونز)، مدل هفت عاملی MUSIC، دانشجویان علوم پزشکی، انگیزش.
متن کامل [PDF 382 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۱
پرسشنامه مطالعه [PDF 60 KB]  (79 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Michaeli Manee F, Salehi E, Baghaei R, Alipour M. Testing the Seven-Factor Model of Academic Motivation (MUSIC) in Medical Sciences Students. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :69-81
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4115-fa.html
میکائیلی منیع فرزانه، صالحی الهام، بقایی رحیم، علی پور مهران. آزمون مدل هفت عاملی انگیزش تحصیلی (MUSIC) در دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :69-81

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4115-fa.html

جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 797 queries by yektaweb 3506