[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 323-334 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و ارزیابی برنامه جامع کارآموزی برای دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت
پیمان رضایی* ، شهلا دمنابی، لیلا قادری نانسا
استادیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، prhim88@gmail.com
چکیده:   (860 مشاهده)
مقدمه: موفقیت دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی کارآمد، نیازمند گسترش دامنه آموزش و کسب تجربه از محیط واقعی کار است. این مطالعه با هدف طراحی و ارزیابی برنامه جامع کارآموزی برای دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت طراحی گردید.
روش‌ها: این پژوهش از نوع کاربردی و از دسته مطالعات اقدام پژوهی بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان، مربیان کارآموزی، مدیران بخش مدارک پزشکی بود. نمونه­های پژوهش  شامل همه افراد در دسترس جامعه در آن مقطع زمانی(سرشماری) بود. جمع‌آوری داده از مربیان به صورت بحث گروهی متمرکز، از دانشجویان از طریق پرسشنامه محقق ساخته (پس از تایید روایی و پایایی) و بحث گروهی متمرکز و از مدیران مدارک پزشکی بیمارستان‌ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته( پس از تایید روایی و پایایی) انجام شد. ­ رضایت دانشجویان قبل و بعد از اجرای کارآموزی در دو ورودی مختلف با استفاده از آزمون t مستقل مقایسه شد.
نتایج: کارآموزی در قالب فرایند‌های مدیریت اطلاعات سلامت و مبتنی بر طرح مشکل و بازاندیشی طراحی شد. گزارش و تبادل داده‌ها در قالب کارپوشه الکترونیکی (e-portfolio) صورت پذیرفت. میانگین رضایت دانشجویان از برنامه طراحی شده 2/4±38 از مجموع 75 نمره به 2/3±6/42  افزایش یافت. همچنین میزان نارضایتی دانشجویان از ناکافی بودن دروس نظری و عملی برای کار در کارآموزی از 73% به 4/36% کاهش یافت.
نتیجه‌گیری: تدوین برنامه جامع کارآموزی با تأکید بر پوشش دادن نقاط ضعف کارآموزی دوره‌های قبل از قبیل شکاف اطلاعاتی دروس نظری و عملی، نحوه آموزش و نارضایتی مرتبط با نحوه ارزیابی کارآموزان انجام گرفت و منجر به افزایش رضایت دانشجویان از دوره کارآموزی گردید.
واژه‌های کلیدی: کارآموزی، فرآیند محور، دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت، طراحی برنامه جامع، ارزیابی
متن کامل [PDF 293 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۹
پرسشنامه مطالعه [PDF 83 KB]  (76 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei P, Damanabi S, Ghaderi Nansa L G N. Designing and Assessment of Apprenticeship Comprehensive Program for Health Information Technology Students. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :323-334
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4138-fa.html

رضایی پیمان، دمنابی شهلا، قادری نانسا لیلا. طراحی و ارزیابی برنامه جامع کارآموزی برای دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :323-334

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4138-fa.html



جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3754