[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 470-481 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط راهبردهای فراشناختی، سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم
داود محمدی، مهین قمی *، زهرا مسلمی، محمد عباسی
کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، ، ghomi_b@yahoo.com
چکیده:   (2121 مشاهده)

مقدمه: یکی از هدف‌های آموزش عالی تربیت دانش آموختگانی خوب و با شخصیتی سالم و سازگار است. همچنین سازگاری تحصیلی ازمباحث بنیادی و بسیار گسترده روان شناسی محسوب می‌شود. به جهت شناسایی عوامل مرتبط با آن، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط راهبردهای فراشناختی، سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 انجام شد.

روش‌ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی، نمونه‌ای شامل303 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی بر حسب جنسیت، از شش دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی، بهداشت و طب سنتی انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه استاندارد حالت فراشناختی اونیل (O'neill) و عابدی و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (Baker & Siryk) جمع‌آوری شد. سپس اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه به شیوه هم‌زمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: بین راهبردهای فراشناختی با سازگاری تحصیلی (379/0=r ؛ 000/0=p) و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (173/0=r ؛ 004/0=p). همچنین بین نمره سازگاری تحصیلی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری به دست آمد (306/0=r ؛ 0001/0=p). نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که راهبردهای فراشناختی و پیشرفت تحصیلی به شکل مثبت و معناداری پیش‌بینی‌کننده سازگاری تحصیلی هستند و حدود 20 درصد از واریانس سازگاری تحصیلی از طریق این دو متغیر تبیین می‌شود.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، بین راهبردهای فراشناختی، سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی ارتباط وجود دارد. بنابراین، مدرسان باید در آموزش این مهارت‌ها به فراگیران بکوشند تا از این طریق آنان را به یادگیرندگان فعال و سازگار مبدل سازند.

واژه‌های کلیدی: راهبردهای فراشناختی، سازگاری تحصیلی، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 285 kb]   (423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۶
پرسشنامه مطالعه [PDF 117 KB]  (137 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi D, Ghomi M, Moslemi Z, Abbassi M. The Relationship between Metacognitive Strategies, Academic Adjustment and Academic Performances in Students of Qom University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :470-481
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4077-fa.html
محمدی داود، قمی مهین، مسلمی زهرا، عباسی محمد. ارتباط راهبردهای فراشناختی، سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :470-481

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4077-fa.html

جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 792 queries by yektaweb 3465