XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razmjoei S, Abedi H, Masoudi R. Professional and Ethical Values in Providing Nursing Care: The Perspective of Nurses. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :430-439
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4044-fa.html
رزمجویی شبنم، عابدی حیدر علی، مسعودی رضا. ارزش‌های حرفه‌ای و اخلاقی ارائه مراقبت‌های پرستاری از دیدگاه پرستاران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :430-439

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4044-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، ، shabnam.r67@gmail.com
چکیده:   (5874 مشاهده)

مقدمه: ارزش‌های حرفه‌ای، بخش عمده و مهم عملکرد حرفه پرستاری را تشکیل می‌دهند. یادگیری مفهوم این ارزش‌ها و ایجاد شرایطی جهت توسعه و تکامل آنها امری ضروری است. این مطالعه با هدف بررسی ارزش‌های حرفه‌ای و اخلاقی ارائه مراقبت‌های پرستاری از دیدگاه پرستاران انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی با شرکت 150 نفر از پرستاران بیمارستان شهید چمران شیراز به صورت نمونه در دسترس در سال 1394 انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه‌ای دو قسمتی مشتمل بر ویژگی‌های دموگرافیک پرستاران و مقیاس بازنگری شده‌ی ارزش‌های حرفه‌ای پرستاری (NPVS-R) شانک و ویس در پنج بعد (مراقبت، عمل‌گرایی، حرفه‌ای شدن، اعتماد و عدالت) و مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت از بی‌اهمیت تا بسیار مهم جمع‌آوری شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: در بین مؤلفه‌های مربوط به ارزش‌های حرفه‌ای در پرستاران بیش‌ترین میانگین امتیاز مربوط به مؤلفه‌ی عدالت با میانگین 79/0±91/3 و کم‌ترین میانگین امتیاز مربوط به مؤلفه‌ی عمل‌گرایی با میانگین 74/0±31/3 بودهاست. میانگین امتیاز کل سؤالات پرسش‌نامه ارزش‌های حرفه‌ای در پرستاران برابر 53/0±72/3 بود. اولویت‌بندی ابعاد ارزش‌های حرفه‌ای از دیدگاه پرستاران به ترتیب شامل بعد عدالت، مراقبت، اعتماد، حرفه‌ای شدن، عمل‌گرایی بود.

نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد پرستاران آن دسته از ارزش‌های پرستاری را که به طور مستقیم با شغل آنها ارتباط دارد را مهم می‌شمارند. بنابراین درک اهمیت برخی از ابعاد یامؤلفه‌های ارزش‌های حرفه‌ای که مرتبط با برخی از وظایف غیر مستقیم پرستاران است نیاز به حمایت بیش‌تری دارد و لازم است آموزش تمام ابعاد ارزش‌های حرفه‌ای و اخلاقی در دوران تحصیلی پرستاران مورد توجه قرار گیرد.

متن کامل [PDF 219 kb]   (2738 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1394/11/12 | پذیرش: 1395/7/19 | انتشار: 1395/10/5 | انتشار الکترونیک: 1395/10/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education