XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi S, tolyat M, Roshanzadeh M. Clinical Evaluation Tool for Operating Room Students: Development and Measurement of Reliability and Validity. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :98-110
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3537-fa.html
محمدی سمیه، تولیت مریم، روشن زاده مصطفی. ابزار ارزشیابی بالینی دانشجویان اتاق عمل: تدوین و سنجش روایی و پایایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15 () :98-110

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3537-fa.html


، mroshanzadeh62@gmail.com
چکیده:   (5507 مشاهده)

مقدمه: در روند آموزش بالینی جهت اطمینان از دستیابی به اهداف مدنظر، در دست داشتن ابزار مناسبی که از روایی و پایایی مطلوب برخوردار باشد ضروری است. با توجه به این که تاکنون ابزار مناسبی جهت ارزشیابی دانشجویان اتاق عمل تدوین نشده است، لذا مطالعه‌ی حاضر با هدف تدوین وسنجش روایی و پایایی ابزار ارزشیابی این گروه از دانشجویان انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت. در این مطالعه پس از تعریف مفاهیم و رفتار مورد اندازه‌گیری با استفاده از روش‌های مصاحبه و مرور متون مربوطه، ابزار اولیه تدوین شد و سپس روایی صوری و محتوایی آن به صورت کمی و کیفی (با استفاده از نظرات پانل متخصصان، CVR و CVI) صورت گرفت. پایایی این ابزار نیز به صورت پایایی بین گروهی و آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج: ابزار نهایی تدوین شده شامل 62 عبارت در 7 حیطه (ویژگی‌های حرفه‌ای، ارتباطات، بررسی و شناخت بیمار، آموزش به بیمار و خانواده، ثبت گزارش، ایمنی مددجو و صلاحیت بالینی) است. شاخص روایی محتوای کل پرسشنامه 84/0 و نسبت روایی محتوا برای هر آیتم 62/0 و بالاتر گزارش شد. آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه با حجم نمونه‌ی 28 نفری از دانشجویان 82/0 به دست آمد. پایایی بین مشاهده‌کنندگان نیز 45/0 بود. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاکی از آن است که ابزار تدوین شده از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده و استفاده از آن می‌تواند به عنوان یک ابزار مناسب جهت ارزشیابی بالینی کار آموزی در عرصه دانشجویان رشته‌ی اتاق عمل مورد استفاده قرار گیرد.

متن کامل [PDF 236 kb]   (2209 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1393/9/20 | پذیرش: 1394/2/30 | انتشار: 1394/3/31 | انتشار الکترونیک: 1394/3/31

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education