[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 82-91 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت نظارت بالینی درآموزش مامایی از دیدگاه اساتید و دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سلیمان احمدی، لیلا وفایی نژاد *، حمید رضا برادران، هلن درگاهی
فوق لیسانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، l.vafaeinezhad@yahoo.com
چکیده:   (520 مشاهده)

مقدمه: اجرای نظارت بالینی بر آموزش دانشجویان باعث دستیابی به استاندارد‌های مطلوب در مراقبت از بیمار می‌گردد. تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت نظارت بالینی در آموزش مامایی از دیدگاه اساتید و دانشجویان مامایی در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گردید.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی 90 دانشجوی مامایی مشغول به تحصیل در واحد‌های مختلف کارورزی در عرصه و 25 نفر از اساتید مامایی به روش سرشماری شرکت نمودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استانداردCCTEI  با 15 سؤال و مقیاس لیکرت 5 درجه‌ای بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها، از آزمون‌های آماری تی مستقل، کای دو و ANOVA استفاده گردید.

نتایج: در نهایت 80 پرسشنامه از دانشجویان و 20 پرسشنامه تکمیل شده توسط اساتید تحلیل شد. وضعیت نظارت بالینی درآموزش مامایی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دارای سطح متوسط با نمره میانگین 5/52 از نمره کل 75 بود، البته اختلاف معناداری بین دیدگاه اساتید و دانشجویان مامایی در مورد وضعیت نظارت بالینی وجود داشت، به طوری که از نظر اساتید وضعیت نظارت بالینی در سطح بالا و با نمره میانگین 3/60 (07/5=SD) گزارش گردید و از نظر دانشجویان وضعیت نظارت بالینی با همان مقیاس در سطح متوسط با نمره میانگین 2/46 (94/9=SD) گزارش شد، همچنین وضعیت نظارت بالینی در چینش‌های مختلف بالینی تفاوت معناداری نداشت.

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد اختلاف دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد وضعیت نظارت بالینی در آموزش مبتنی با نیازهای دانشجویان بوده است، به گونه‌ای که دانشجویان در آموزش مهارت‌های تشخیصی، احساس نیاز بیش‌تری به آموزش داشتند که این احساس نیاز از طرف اساتید تا حدودی تأمین نشده است. از آنجایی که نظارت بالینی تعامل دو طرفه بین استاد و دانشجو است، برای تبیین این اختلاف دیدگاه، پژوهش‌های بیش‌تر توصیه می‌شود. 

واژه‌های کلیدی: نظارت بالینی، دانشجوی مامایی، اساتید بالینی، آموزش مامایی
متن کامل [PDF 268 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۱
پرسشنامه مطالعه [PDF 28 KB]  (50 دریافت)
پرسشنامه مطالعه [PDF 77 KB]  (46 دریافت)
پرسشنامه مطالعه [PDF 59 KB]  (45 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi S, Vafaeinezhad L, Baradaran H R, Dargahi H. The Status of Clinical Supervision in Midwifery Education: Perspective of Midwifery Clinical Teachers and Students in Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17 :82-91
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3280-fa.html
احمدی سلیمان، وفایی نژاد لیلا، برادران حمید رضا، درگاهی هلن. وضعیت نظارت بالینی درآموزش مامایی از دیدگاه اساتید و دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :82-91

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3280-fa.html

جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 799 queries by yektaweb 3506