دوره 14، شماره 10 - ( 10-1393 )                   جلد 14 شماره 10 صفحات 856-847 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi S. Investigating the Relationship between Faculty Members` Demographic Features and Learning and Education Quality in Fars Payame Noor University and Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (10) :847-856
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3424-fa.html
طالبی سعید. رابطه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی اعضای هیأت‌علمی با کیفیت آموزش و یادگیری در دانشگاه‌های پیام نور فارس و علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (10) :847-856

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3424-fa.html


دکتر سعید طالبی(استادیار)، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، فارس، ایران(Saeedtaleebi@gmail.com) ، saeedtaleebi@gmail.com
چکیده:   (4737 مشاهده)
مقدمه: در اغلب کشورهای جهان برای هماهنگ ترکردن نظام آموزش عالی و برنامه‌های دانشگاهی با تحولات جهانی، ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری در اولویت قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی اعضای هیأت‌علمی با کیفیت آموزش و یادگیری از نظر اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های پیام نور فارس و علوم پزشکی شیراز انجام شد. روش‌ها: روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های پیام نور فارس و علوم پزشکی شیراز بودند. برای تعیین حجم نمونه، از فرمول کرجسی و مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه‌ای شامل 40 سؤالی دارای مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت بود و داده‌ها از طریق آزمون‌های تی گروه‌های مستقل و تحلیل واریانس بررسی شد. نتایج: بین جنسیت اعضای هیأت‌علمی با کیفیت آموزش و یادگیری تفاوت معناداری وجود نداشت(556/0=, t5/0=P) اما بین مرتبه علمی (533/3=, f03/0=P)، سمت اجرایی (461/2=, t03/0=P) و سابقه خدمت اعضای هیأت‌علمی (294/5=, f009/0=P) با کیفیت آموزش و یادگیری تفاوت معناداری مشاهده شد. اعضای هیأت‌علمی که فاقد سمت مدیریتی هستند نگرش بهتری نسبت به اعضای هیأت‌علمی دارای سمت به کیفیت آموزش و یادگیری دارند و در مؤلفه مرتبه علمی نتایج نشان داد که اعضای هیأت‌علمی با مرتبه استادیار و دانشیار نسبت به اعضای هیأت‌علمی با مرتبه علمی مربی و استاد بر کیفیت آموزش و یادگیری تأکید بیش‌تری می‌کنند. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که اعضای هیأت‌علمی دارای سابقه خدمت بین8 تا 14 سال دارای بیش‌ترین میانگین در زمینه کیفیت در آموزش و یادگیری هستند. نتیجه‌گیری: از آنجا که تاکنون نتایج قانع‌کننده‌ای در زمینه رابطه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی اعضای هیأت‌علمی با کیفیت آموزش و یادگیری به دست نیامده است، لذا پیشنهاد می‌گردد مطالعات بیش‌تری در این زمینه انجام پذیرد.
متن کامل [PDF 237 kb]   (1632 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1393/6/21 | پذیرش: 1393/9/4 | انتشار: 1393/10/7 | انتشار الکترونیک: 1393/10/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education