[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( 7-1388 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 105-114 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش آموزش درس جمعیت و تنظیم خانواده در دانش و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه تبریز
ملیحه جعفری *، یوسف ادیب، اسکندر فتحی‌آذر
کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی ، Jafari_mali@yahoo.com
چکیده:   (17306 مشاهده)
مقدمه: ارائه درس جمعیت و تنظیم خانواده در دوره‌های مختلف دانشگاهی، به منظور ارتقای سطح آگاهی دانشجویان در زمینه مسائل تنظیم خانواده می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین نقش آموزش واحد درسی جمعیت و تنظیم خانواده در دانش و نگرش دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه تبریز نسبت به موضوعات مربوطه، مقایسه دانش کسب شده گروه‌های تحصیلی و تعیین نگرش آنان در مورد جنسیت مدرس این درس انجام گرفت. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، از میان کلیه دانشجویان دخترکارشناسی ورودی 1383 و 84 دانشگاه تبریز، 336 نفر به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای در سال 1386 انتخاب شدند. پرسشنامه‌ای در دو بخش دانش و نگرش شامل سه مبحث این درس، یعنی تنظیم خانواده، نظام خانواده و جمعیت‌شناسی در اختیار آنان قرار داده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و روش آمار توصیفی و آزمون t مستقل و ANOVA تحلیل گردید. نتایج: مقایسه نمرات دانش تنظیم خانواده، نظام خانواده، جمعیت‌شناسی دانشجویان آموزش دیده به ترتیب 66/1، 04/8 و 88/7 نسبت به دانشجویان آموزش ندیده 58/0، 28/4 و 76/3، و نمرات نگرش دانشجویان آموزش دیده به ترتیب 30/21، 10/22 و 20/21 نسبت به دانشجویان آموزش ندیده 26/19، 02/20 و 79/19 تفاوت معنی‌داری نشان داد، اما بین نمرات دانش کسب شده دانشجویان گروه‌های تحصیلی تفاوت معنی‌داری دیده نشد. اکثر دانشجویان دختر خواستار مدرس زن در این درس بودند. نتیجه‌گیری: آموزش رسمی و آکادمیک، نقش اساسی در افزایش دانش و نگرش افراد دارد. در آموزش برنامه‌های تنظیم خانواده اهتمام لازم به عمل آید و به منظور غنی‌تر کردن آن برای دانشجویان دختر، مدرسین زن انتخاب گردد.
واژه‌های کلیدی: جمعیت، تنظیم خانواده، دانش، نگرش، آموزش.
متن کامل [PDF 239 kb]   (8047 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۸/۶/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jaffari M, Adib Y, Fathiazar E. The Role of Population and Family Planning Course in Knowledge and Attitude of Female Students in Tabriz University. Iranian Journal of Medical Education. 2009; 9 (2) :105-114
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-974-fa.html
جعفری ملیحه، ادیب یوسف، فتحی‌آذر اسکندر. نقش آموزش درس جمعیت و تنظیم خانواده در دانش و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (2) :105-114

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-974-fa.html

دوره 9، شماره 2 - ( 7-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 793 queries by yektaweb 3506