دوره 7، شماره 2 - ( 12-1386 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 215-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borimnejad L, Nikbakht Nasrabadi A, Mohammadi Mohammadi H. The Effect of Cardiopulmonary Resuscitation Workshop on Nurses’ Sustained Learning. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :209-215
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-715-fa.html
بریم نژاد لیلی، نیکبخت نصرآبادی علی رضا، محمدی محمدی هادی. تأثیر کارگاه آموزشی احیا قلبی- ریوی بر یادگیری پایدار پرستاران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :209-215

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-715-fa.html


، borimnej@iums.ac.ir
چکیده:   (19960 مشاهده)
مقدمه: تأثیر حضور افراد تعلیم‌دیده در تیم بر برایند احیا، در تحقیقات گذشته تأیید گشته است. یک نیازسنجی اطلاعاتی، در محیط پژوهش حاضر، بیانگر نقص دانش پرستاران در زمینه احیا است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش به شیوه کارگاهی بر یادگیری پایدار پرستاران طراحی گردید. روش‌ها: این مطالعه مداخله‌ای از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه دو قسمتی حاوی مشخصات فردی و 21 سؤال چهار گزینه‌ای در مورد اقدامات لازم در عملیات احیای قلبی- ریوی بود. این پرسشنامه قبل بلافاصله بعد و 6 ماه بعد از اتمام کارگاه توسط شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد و نتایج با استفاده از آزمون repeated measure ANOVA و نرم‌افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: بیشترین نمره پیش‌آزمون 17 و کمترین 6 با میانگین 12/10 و برای آزمون بعد از کارگاه به ترتیب 21 و 13 با میانگین 96/17 و برای آزمون با تأخیر 6 ماهه، 17 و 10 با میانگین 02/15 بود. مقایسه میانگین نتایج این سه آزمون تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمرات پیش‌آزمون و آزمون بلافاصله بعد از کارگاه و آزمون تأخیری نشان داد. نتیجه‌گیری: با وجود آن که کارگاه‌های احیای قلبی- ریوی نیاز جامعه پرستاری را تا حدودی برطرف می‌نماید، اما تکرار این کارگاه‌ها در فواصل منظم و حداکثر 6 ماه ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 228 kb]   (7267 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/4/2 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education