[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 2 - ( 12-1386 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 443-450 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط ویژگی‌های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
لیلا ولی زاده *، اسکندر فتحی آذر، وحید زمان زاده
دانشجوی دکترا ، valizadehl@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (25554 مشاهده)
مقدمه: یکی از دلایل شکست یا افت تحصیلی در دانشجویان، عدم توجه به مؤلفه‌های اثرگذار در یادگیری است. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط ویژگی‌های یادگیری شامل شیوه مطالعه، ‌منبع کنترل و مؤلفه‌های یادگیری خودنظم‌داده‌شده که موضوعات قابل تغییر در خصوص یادگیری هستند، با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی بود. روش‌ها: در این مطالعه همبستگی، کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی (62 نفر) دارای معدل 17 و بیشتر (پیشرفت تحصیلی بالا) یا معدل 14و کمتر (پیشرفت تحصیلی پایین) در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز سال تحصیلی 85-84 به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های «سبک‌های یادگیری کلب»، «شیوه‌های مطالعه کرمی»، «مرکز کنترل جولیان راتر» و «راهبردهای انگیزشی برای یادگیری» جمع‌آوری و با آمار توصیفی و آزمون رگرسیون لوجستیک در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: آنالیز رگرسیون لوجستیک نشان داد منبع کنترل با 008/0=P) و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری با 032/0=P، با پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی‌دار آماری دارد. نتیجه‌گیری: منبع کنترل و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، به عنوان عوامل تبیین‌کننده پیشرفت تحصیلی دانشجویان شناخته شد. با توجه به نتایج مطالعه حاضر، راهکارهایی چون دوره فشرده کارگاه یا سمینار در خصوص «نظریه اسناد در ارتباط با یادگیری و آموزش» و «راهبردهای انگیزشی برای یادگیری» در سال اول دوره تحصیلی برای اعتلای یادگیری فراگیران پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: سبک یادگیری، منبع کنترل، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، شیوه مطالعه، پیشرفت تحصیلی، دانشجو.
متن کامل [PDF 227 kb]   (9450 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه |
دریافت: ۱۳۸۶/۱۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh L, Fathi Azar E, Zamanzadeh V. The Relationship between Learning Characteristics and Academic Achievement in Nursing and Midwifery Students. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 7 (2) :443-450
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-679-fa.html
ولی زاده لیلا، فتحی آذر اسکندر، زمان زاده وحید. ارتباط ویژگی‌های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :443-450

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-679-fa.html

دوره 7، شماره 2 - ( 12-1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 787 queries by yektaweb 3461