دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 127-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mojtahedzadeh R, Mohammadi A. Developing Educational Status Assessment Tools for Nursing Schools in Iran and their Ranking in 2004. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1) :119-127
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-635-fa.html
مجتهدزاده ریتا، محمدی آئین. طراحی ابزار بررسی وضعیت آموزشی مراکز ارائه‌دهنده رشته پرستاری در ایران و رتبه‌بندی آنها در سال 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (1) :119-127

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-635-fa.html


، a_mohammadi@mohme.gov.ir
چکیده:   (21365 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشکده‌ها از طریق مقایسه وضعیت ارائه خدمات آموزشی در آنها یکی از روش‌های کارآمد تعیین وضعیت موجود است. به عبارت دیگر، رتبه‌بندی آموزشی مراکز و معرفی الگوهای برتر، لازمه برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و درازمدت در دانشکده‌ها برای ارتقای ‌کمّی‌ و کیفی در آنها است. هدف از این مطالعه، طراحی ابزار بررسی وضعیت کمی و کیفی خدمات آموزشی در دانشکده‌های ارائه‌دهنده رشته پرستاری و رتبه‌بندی آنها در سال 1383 در قالب این ابزار است. روش‌ها: در یک مطالعه پیمایشی ابتدا مجموعه‌ای از معیارها برای بررسی خدمات آموزشی در قالب یک نمودار شاخه درختی طراحی شد. سپس وزن این معیارها با روش‌های جلب توافق آرا تعیین گردید. از هر دانشکده نماینده‌ای برای تکمیل پرسشنامه جمع‌آوری اطلاعات معرفی شد. اطلاعات با بازدید از دانشکده‌ها تکمیل و تصحیح گردید. سپس امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه شد. برای آنالیز نهایی نیز از یک نرم‌افزار رایانه‌ای استفاده گردید. نتایج: مجموعه‌ای شامل بیش از 60 معیار و شاخص در سه زیر مجموعه درونداد، فرایند و برونداد و میزان وزن آنها برای بررسی ارائه خدمات آموزشی در رشته پرستاری طراحی شد. رشته پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با امتیاز 15/65 از 100 رتبه اول، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با امتیاز 59/62 از 100 رتبه‌ دوم‌، و دانشکده‌ پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران با امتیاز 76/59 از 100، رتبه‌ سوم را کسب‌ کردند. نتیجه‌گیری: با انجام این طرح، نقاط قوت و ضعف ارائه خدمات آموزشی در رشته پرستاری مشخص شده و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، در اختیار برنامه‌ریزان و مسؤولان قرار گرفت.
متن کامل [PDF 230 kb]   (2843 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1386/7/24 | پذیرش: 1390/5/14 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education