XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fakhari M, changiz T, yousefy A. A Review of Persian-Language Articles Published in The Field of Medical Education. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :157-162
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4230-fa.html
فخاری محمد، چنگیز طاهره، یوسفی علیرضا. نگاهی به مقالات فارسی‌زبان چاپ ‌شده در حوزه آموزش علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :157-162

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4230-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، fakharedc@gmail.com
چکیده:   (3498 مشاهده)
مقدمه: بررسی وضعیت تحقیقات چاپ ‌شده در حوزه آموزش در علوم پزشکی به تعیین مسیر تحقیقات آینده در این رشته کمک می کند. این مطالعه با هدف بررسی تحلیل محتوای کمی مقالات فارسی زبان چاپ ‌شده در حوزه آموزش علوم پزشکی در طول سال 1393 انجام گردید.
روش‌ها: در این مطالعه کلیه مقالات چاپ ‌شده در 9 مجله علمی پژوهشی فعال در حوزه آموزش پزشکی در سال 1393مورد تحلیل قرارگرفت‌. در این مطالعه متن کامل مقالات مطالعه شد؛ متغیرهای مورد نیاز همچون عنوان مقاله، تعداد نویسنده، نوع مقاله، روش مطالعه، حجم نمونه، گروههای مورد مطالعه و موضوعات مورد مطالعه استخراج گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل گردید.
نتایج: تعداد 366 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. در عنوان مقالات بررسی‌شده 97% به متغیر تحت مطالعه، 41% به روش مطالعه و گروه‌های مورد مطالعه و 13% به مداخله اشاره داشتند. همچنین 39% به محل مطالعه و 11% به زمان مطالعه اشاره داشتند. 42 % مقالات توصیفی بودند. شایع‌ترین موضوعات مورد تحقیق روش‌های تدریس، وضعیت سلامت دانشجویان و سبک تفکر بود.
نتیجه‌گیری: این مطالعه بر روی تحلیل کمی مقالات چاپ شده در طول یک سال متمرکز بود. بررسی کمی و کیفی مقالات چاپ شده در سال‌های بعد، داده‌های لازم برای سیاست‌گذاری‌های آموزشی و تحقیقاتی در حوزه آموزش علوم پزشکی را فراهم می‌نماید.

متن کامل [PDF 154 kb]   (854 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1395/6/17 | پذیرش: 1395/12/3 | انتشار: 1396/5/2 | انتشار الکترونیک: 1396/5/2

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education