XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Memariyan N, Nahardani S Z, Rasooli M, Vahidshahi K. Developing Educational Goals and Expected Competencies for Teaching Spiritual Health to The Students of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :116-125
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4167-fa.html
معماریان نادره، نهاردانی سیده زهرا، رسولی مریم، وحید شاهی کوروش. تدوین اهداف آموزشی و توانمندی‌های مورد انتظار در آموزش سلامت معنوی به گروه علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :116-125

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4167-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران ، zahra_nahardani@yahoo.com
چکیده:   (5346 مشاهده)

مقدمه: نظام ارائه خدمات سلامت نیازمند پاسخ‌گویی معنویت گرا و توجه به این بعد از سلامت مراجعین خود است. برای پرداختن به این موضوع ضروری است آموزش‌های لازم صورت پذیرد. هدف از انجام این پژوهش استخراج اهداف آموزشی و توانمندی‌های مورد انتظار در آموزش سلامت معنوی برای دانشجویان علوم پزشکی بر اساس نیازهای آموزشی است.

روش‌ها: این پژوهش به روش گروه متخصصین (Expert panel) طی یک پروژه سه مرحله ای انجام گرفت. در اجرای مرحله اول چند گروه عملیاتی به مرور تاریخچه، روش‌ها و استانداردهای برنامه درسی سلامت معنوی پرداختند. در مرحله دوم توانمندی‌ها و اهداف آموزشی بر اساس نظریات کارشناسان تعیین شد. در مرحله سوم پیش‌نویس اهداف برنامه به منظور نهایی شدن، به روش دلفی در گروه متشکل از 6 نفر از متخصصین امر سلامت معنوی، آموزش و برنامه درسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت به اجماع نظر متخصصین و تدوین اهداف برنامه منجر شد.

نتایج: پس از دریافت پاسخ‌ها و تحلیل آن‌ها، با رسیدن به اجماع نظرات متخصصین، فهرستی از شایستگی‌های آموزشی و اهداف رفتاری مرتبط با تدریس سلامت معنوی به دست آمد که بر اساس آن، اهداف برنامه درسی در قالب سه بسته آموزشی مفاهیم مرتبط با سلامت معنوی از دیدگاه اسلام، اهمیت سلامت معنوی و تأثیر آن بر سایر ابعاد سلامت و پرداختن به امور معنوی در ارائه خدمات سلامت تهیه شد.

نتیجه‌گیری: در این مطالعه توانمندی‌های مورد انتظار و اهداف اختصاصی رفتاری بر اساس نیازهای آموزشی و منطبق با مدل اهداف آموزشی طراحی شده توسط بلوم، تدوین شد و می‌تواند برای تدوین برنامه درسی سلامت معنوی برای گروه پزشکی بسیار کاربردی بوده و شروعی برای ادغام سلامت معنوی در برنامه آموزشی پزشکی باشد.

متن کامل [PDF 218 kb]   (1974 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1395/3/23 | پذیرش: 1395/10/19 | انتشار: 1396/3/29 | انتشار الکترونیک: 1396/3/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education