مقدمه: از وظایف مهم دانشگاههای علوم پزشکی، ارزشیابی از فعالیتهای آموزشی مدرسین است که دادههای مورد نیاز جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و نتایج آن به منظور ارتقای روش تدریس و آموزش به اطلاع آنان خواهد رسید. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نمرات ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گردید. روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که حداقل یک نیمسال تحصیلی را گذرانده بودند و با فرایند ارزشیابی استاد آشنا بودند. تعداد 384 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شده و وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای شامل سؤالات دموگرافیک و سؤالات مربوط به عوامل مؤثر بر ارزشیابی استاد از دیدگاه دانشجویان بودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، یو من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید. نتایج: مهمترین عوامل مؤثر بر نمره ارزشیابی اساتید از دیدگاه این دانشجویان، تسلط استاد بر موضوع درس (میانگین 8/0±53/4)، توانایی و قدرت استاد در تفهیم مطالب درسی (میانگین 78/0±52/4)، رعایت تناسب بین محتوای درسی و سؤالات امتحانی (میانگین 79/0±40/4) و کم اهمیتترین آنها شامل جنس (میانگین01/1±48/3)، سن استاد (14/1±28/3) و برگزاری آزمونهای سنجش پیشرفت تحصیلی استاد (42/1±1/3) بود. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه، توانمند نمودن اساتید در زمینه روشهای تدریس مؤثر و همچنین آموزش مهارتهای ارتباطی با دانشجویان ضروری به نظر میرسد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |