دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1331-1326 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Doosti Irani M, Abolhasani S, Haghani F. Comparing Strengths and Weaknesses of Learning Theories . Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1326-1331
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2080-fa.html
دوستی ایرانی مهری، ابوالحسنی شهلا، حقانی فریبا. مقایسه نقاط قوت و ضعف تئوری‌های یادگیری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1326-1331

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2080-fa.html


، haghani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (23355 مشاهده)
مقدمه: آموزش در علوم پزشکی در حال تغییر است. بنابراین نیاز است که مدرسان عملکردهای خود را ارزیابی و برای به حداکثر رساندن یادگیری تلاش کنند. تئوری‌های یادگیری می‌تواند دیدگاه هایی در مورد یادگیری فراهم کنند. هدف از این مطالعه بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از تئوری‌های یادگیری شامل تئوری‌های رفتاری، شناختی و انسان‌گرایانه با مرور متون مرتبط است. روش‌ها: در این مطالعه برخی از متون مرتبط با تئوری‌های یادگیری شامل کتب و مقالات انتخاب شدند. سپس متون انتخاب شده از نظر نقاط قوت و ضعف تئوری‌های یادگیری مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تئوری‌های رفتاری ساده هستند، کاربرد آنها آسان است و فراگیر بر یک هدف واضح و مشخص متمرکز می‌شود. تئوری‌های یادگیری شناختی نظیر خبرپردازی، گشتالت و سازنده‌گرایی موجب ارتقای تفکر انتقادی و حل مسأله در فراگیر می‌شوند و فراگیر می‌تواند بهتر با موقعیت‌های واقعی زندگی روبرو شود. در تئوری انسان‌گرایانه تمرکز یادگیری مربوط به نیازهای فرد است که نیاز غایی آن خود شکوفایی و خودیابی است. یادگیری خود-راهبر یکی از مهمترین و مشهورترین اصول آموزشی این رویکرد است که نهایتاً منجر به خود هدایتی در فراگیر می‌شود. نتیجه‌گیری: هر تئوری به یک جنبه از یادگیری می‌پردازد و بنابراین هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف خاصی هستند. لازم است مدرسان و طراحان آموزشی به این موارد جهت استفاده بهتر از تئوری‌ها توجه کنند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، تئوری‌های یادگیری
متن کامل [PDF 170 kb]   (17445 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1391/1/18 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education