مقدمه: پاسخگویی به نیازهای جامعه یک ویژگی اساسی در آموزش پزشکی است. در این راستا، این مطالعه با هدف تعیین دیدگاههای پزشکان عمومی استان اصفهان در مورد حداقلهای یادگیری پزشک عمومی براساس علایم، نشانهها و بیماریهای شایع و مهم، انجام شد تا در بازنگری برنامه درسی بر مبنای پاسخگویی به نیازهای جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
روشها: این مطالعه مقطعی در سال 1394 و 1395 و در دو فاز اصلی انجام شد. در فاز اول با مرور مستندات، تجارب قبلی و مرور متون ابزار مطالعه تدوین گردید. در فاز دوم، مطالعه میدانی با جامعه پژوهش پزشکان عمومی شاغل در بخشهای خصوصی و دولتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و نمونه گیری تصادفی منظم و خوشهای )642 نفر (انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی بود.
نتایج: در این مطالعه 619 پرسشنامهها تحلیل شد. 7/46% افراد مورد مطالعه زن و 5/37% به عنوان پزشک خانواده فعالیت داشتند. براساس تعامل بین میزان مواجهه نمونهها با بیماریها، علایم و نشانهها و اهمیت هر یک از موارد، 136 مورد به عنوان اولویت آموزشی تعیین گردید.
نتیجهگیری: با توجه به این که شیوع بالای یک بیماری و اهمیت آن برای آموزش به عنوان معیارهای تعیین ضرورت یادگیری پذیرفته شده است در این مطالعه اولویتهای آموزش پزشکان عمومی براساس تعامل بین این دو معیار تعیین گردید. پیشنهاد میگردد مطالعات بیشتر جهت تعیین عرصههای مناسب برای آموزش این اولویتها و محتوای آموزشی متناسب آن انجام گردد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |