جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی                   جلد 17 - ویژه نامه بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی صفحات 146-143 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jokar F, Yamani N, Movahedian atar A. Innovative medical education reform at the University of Medical Sciences: readout experience. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :143-146
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4406-fa.html
جوکار فریبا، یمانی نیکو، موحدیان عطار احمد. روند اجرای طرح تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: بازخوانی یک تجربه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :143-146

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4406-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (21151 مشاهده)

تحول در نظام‌های آموزش عالی امری غیرقابل اجتناب در سراسر جهان است. عوامل پیش‌برنده تحول و تغییرات از نظر ماهیت جهانی و مشابه بوده اما اثرات آنها از کشوری به کشور دیگر و از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت است. یکی از عوامل قدیمی تحول در آموزش عالی فشارهای جامعه برای شفافیت و پاسخ‌گویی است و از عوامل جدید می‌توان به توسعه سریع فناوری، تغییر نیازهای جامعه برای مهارت‌های جدید در عصر جهانی شدن نام برد(1).

تغییر و تحولات در جوامع انسانی موجب دگرگونی در نگرش، ارزش‌ها و انتظارات انسان شده و در نتیجه وظایف نظام آموزش عالی سلامت نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. دانشگاه به عنوان متفکرترین نهاد، در قبال تحقق آرمان‌های توسعه ملی مسؤول بوده و این موضوع ایجاب می‌کند تا دانشگاه به پویا سازی ارکان خود در انطباق با برنامه‌های توسعه بپردازد(2). متفکرین براین باورند که زنده بودن و حرکت به سمت شدن ریشه در تحول دارد و اگر چیزی در حالت سکون باقی بماند ضرب آهنگ نابودی آن سریع‌تر خواهد بود. غلبه بر ثبات مستلزم به کارگیری مقدار زیادی از توجهات سازمانی است. در سال 1997 مدل بهبود آموزش و تحول مشتمل بر 9 عنصر مطرح شد (شکل 1). این عوامل به صورت مستقیم و غیرمستقیم با یکدیگر تعامل دارند. مقایسه این مدل با برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم سلامت بیانگر توجه این طرح به ابعاد تحول در آموزش است(3). 

متن کامل [PDF 225 kb]   (1984 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1396/1/29 | پذیرش: 1396/2/4 | انتشار: 1396/2/4 | انتشار الکترونیک: 1396/2/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education