alizadeh M, Yamani N, Taleqani F, changiz T. Family Nursing Curriculum, a Step toward the Development of Nurse's Role in Iran. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1385-1394
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2075-fa.html
علیزاده مریم، یمانی نیکو، طالقانی فریبا، چنگیز طاهره. برنامه درسی پرستاری خانواده، گامی در جهت توسعه نقش پرستار خانواده در ایران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1385-1394
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2075-fa.html
، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده: (13978 مشاهده)
مقدمه: پرستاری خانواده رشتهای تخصصی در پرستاری است که با هدف ارائه خدمات پیشگیرانه طراحی شده است. اگرچه برلزوم وجود این گرایش در رشتههای تخصصی پرستاری تاکید شده است اما هنوز طراحی برنامه درسی این رشته در ایران انجام نشده است. این مطالعه با هدف تدوین برنامه درسی مبتنی بر وظیفه، جهت رشته پرستاری خانواده در ایران انجام گردید.
روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که در سال 1389- 1390در ایران انجام گردید. تدوین برنامه با استفاده از دادههای نیازسنجی و با تشکیل جلسات فوکوس گروپ منظم با روش بحث و با حضور اساتید پرستاری، متخصصان آموزش پزشکی و برنامهریزی درسی، پرستاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری و آموزش پزشکی انجام گردید.
نتایج: نتایج این پژوهش منجر به تدوین یک برنامه درسی مبتنی بر وظیفه گردید که بر اساس ساختار برنامه درسی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهار فصل طراحی شد. دروس دوره شامل: بررسی وضعیت سلامت، بیماریهای مزمن، بحران در خانواده و سلامت روان، بهداشت در خانواده، پرستاری سالمندی، روش تحقیق و آمار، مدیریت پرستاری خانواده، سیستمهای اطلاعرسانی، کلیات آموزش به خانواده و بیمار و پایاننامه است.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر منجر به تدوین برنامه درسی مبتنی بر وظیفه جهت رشته پرستاری خانواده در ایران گردید که میتوان از آن جهت اجرای این دوره در ایران استفاده نمود. امید است که اجرای این برنامه در ایران بتواند تا حدی مشکلات ناشی از شیوع بیماریهای مزمن و عوارض ناشی از این بیماریها در خانوادهها را کاهش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1391/1/16 | پذیرش: 1391/1/22 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول